Hej.
Funderar på om jag skall montera min inköpta Nordpeis Monaco (väldigt lik Contura i51) själv eller ta hjälp av en firma.

Hur svårt är det?
Försökt hitta en video som visar monteringen steg för steg men ej funnit en sådan.

Följer ju med en installationsguide med kaminen men svårt få uppfattning om svårigheten.

Det jag saknar är rökslang/rör mellan kamin och Skorsten, samt friskluftsslang så behöver köpa det. Men känner mig osäker på vad exakt köpa samt hur de skall monteras då det inte i detalj framgår av installationsguiden.
 
  • Installationsplats för kamin med ett hål i väggen för rökrör, nivåskillnad i golvet med trappa, verktyg och byggmaterial på mörkt klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med ritning av en kamin, en rökkanal med gröna kanter på väggen, en kabel på golvet och markerade sektioner av kaminens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustrationer från installationsguiden för Nordpeis Monaco II, som visar monteringsinstruktioner och detaljer för hög bas och rökrörsanlutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med öppning för rökrör, omramad av grön isolering. Förberedelse för montering av kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit Nordpeis Monaco kamin med fyrkantig design och glaslucka, eld som brinner inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som kan ge lite input?
 
hur löser du tilluften på den? Jag är lite nyfiken eftersom jag haft lite diskussioner med en installatör om olika lösningar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.