D09
Hej

Är det någon på forumet som kan tillverkningen av appar till ios?

I mitt fall saknar jag en app som skulle underlätta mycket, hittar den inte på ios och blir nyfiken på om det är möjligt för en svensson att lära sig.

Inget direkt avancerat, mer en klocka som räknar ner ( dygnstavla ) med siffror 01-24 där lampor räknar ner med tiden med möjlighet att lägga upp en bild till numret och text.

och ett "timglas" som bryter ner aktuell timme. ( som en visuell timer som räknar ner typ rund boll ).

Sen finns det ju massa lullgrejor ;)

Finns det program som gör att man kan utforma sånt själv eller är det skolbänken som gäller?

Har ingen mac men ipad / iphone och pc. ( mac står på önskelistan )
 
Du måste ha en mac för att utveckla ios appar.
 
D09
pelle242 skrev:
Du måste ha en mac för att utveckla ios appar.
Ajfan...

Om man har en mac, hur är svårighetsgraden på att göra en app? ( kanske dum, rentav korkad fråga men jag är inte den vassaste brädan i hönsgården alltid ) ;)

Sitter man i visual basic och knappar kommandon eller hur funkar det med appar?
 
  • Gilla
swejocke
  • Laddar…
Man använder ett språk som heter objective C. Sedan brukar man typ rita alla knappar och menyer mm i ett verktyg och sedan får man skriva kod som får det att hända saker när man trycker på knapparna.

Har man inte programmerat förut så är det rätt lång startsträcka. Men som alltid finns youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=eRA-012eidA

Jag är inte säker på att man måste ha en mac, man kan nog köra MacOS i en simulerad maskin på en PC men det i sig kräver rätt bra hackervana.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
...Sitter man i visual basic och knappar kommandon eller hur funkar det med appar?
Det bästa verktyget tror jag är Delphi XE6 (XE6 är senaste versionen,
själv använder jag XE3 och XE4).

Där kan du skriva applikationer både för Mac IOS och Samsungs Android.
Det är bara att välja vilket operativsystem man vill kompilera till.

Men det är vanlig hederlig programmering som gäller, så lite hum om sådan behöver man nog.
Kan du programmera i VB skall det dock inte vara några stora problem.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
pelle242 skrev:
Man använder ett språk som heter objective C. Sedan brukar man typ rita alla knappar och menyer mm i ett verktyg och sedan får man skriva kod som får det att hända saker när man trycker på knapparna.

Har man inte programmerat förut så är det rätt lång startsträcka. Men som alltid finns youtube:
[länk]

Jag är inte säker på att man måste ha en mac, man kan nog köra MacOS i en simulerad maskin på en PC men det i sig kräver rätt bra hackervana.
Ha ha har en bekant som gjorde om en pc till en "mac" ... Tog sin lilla tid..

Går nog snabbare om jag börjar med en mac och fokuserar på appen :)

Hade varit grymt kul att lära sig och som du säger så finns det massor av info på nätet.

Gäller bara att veta vad man ska söka efter.

Vet du om det är en komplicerad grej som jag är ute efter eller om det ligger inom räckhåll?
 
D09
KnockOnWood skrev:
Det bästa verktyget tror jag är Delphi XE6 (XE6 är senaste versionen,
själv använder jag XE3 och XE4).

Där kan du skriva applikationer både för Mac IOS och Samsungs Android.
Det är bara att välja vilket operativsystem man vill kompilera till.

Men det är vanlig hederlig programmering som gäller, så lite hum om sådan behöver man nog.
Kan du programmera i VB skall det dock inte vara några stora problem.
Många många år sedan och då var jag inget proffs... Satt i datalokalen i skolan och körde moppe.. ;)

Får nog börja från början men det gör väl alla

Edit

Körde inte moppe i datalokalen... Vad jag kommer ihåg ;)
 
KnockOnWood skrev:
Det bästa verktyget tror jag är Delphi XE6 (XE6 är senaste versionen,
själv använder jag XE3 och XE4).

Där kan du skriva applikationer både för Mac IOS och Samsungs Android.
Det är bara att välja vilket operativsystem man vill kompilera till.

Men det är vanlig hederlig programmering som gäller, så lite hum om sådan behöver man nog.
Kan du programmera i VB skall det dock inte vara några stora problem.
Du menar Apples iOS och Googles Android va? ;)
 
Redigerat:
ekblom skrev:
Du menar Apples iOS och Googles Androids va? ;)
??????????????
 
KnockOnWood skrev:
??????????????
Det är inte samsung son utvecklar android. Det är google, det va det "ekblom" menade.
 
Men lika f*******t är ju operativsystemet android, eller hur?
Här handlade det om att programmera för vissa miljöer.
Vem som "skapat" OS:et är ganska ovidkommande.
 
KnockOnWood skrev:
Men lika f*******t är ju operativsystemet android, eller hur?
Här handlade det om att programmera för vissa miljöer.
Vem som "skapat" OS:et är ganska ovidkommande.
Inte helt ovidkommande, om man utvecklar mot Samsungs Android kan det hända att man använder API:er som endast finns för samsungs mobiler, och således blir appen enbart för samsungs version av android.

Rätt ska va rätt.
 
  • Gilla
kontorsråttan och 4 till
  • Laddar…
D09
Hittar inte delphi ex på appstore ( sitter iofs med ipad nu )

Såg ett program som heter iv basic pro. Kan det vara något?

ImageUploadedByByggahus.se1408606059.128051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelle242 skrev:
Du måste ha en mac för att utveckla ios appar.
Helt rätt. Apples svar på frågan:
Do I need a Mac to develop iOS apps for the App Store?
Yes. You must have an Intel-based Mac running OS X 10.8 Mountain Lion or later to develop iOS apps for the App Store.

Andra frågan på sidan nedan.
https://developer.apple.com/support/ios/enrollment.php
 
Jag har inte gjort det själv men jag är rätt säker på att man kan använda en virtualiseringsprogramvara tex VM-Ware eller virtualbox och köra MacOS i den. Normalt använder man dessa mjukvaror för att köra Windows på en PC som har linux som sitt "riktiga" OS eller tvärt om. Officiellt tillåter/stödjer inte apple att man gör så med deras OS men det har hackats friskt runt detta och om man letar på lämpliga ställen kan man sannolikt hitta färdiga paket för just detta. Självklar blir det olagligt då man använder en piratkopia av MacOS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.