Hej!

Har precis köpt ett hus med diverse tvivelaktiga lösningar...
En av dom är golvvärmen och handdukstorken i badrummet. Badrummet är renoverat 2011 med kakel och klinkers.
Som jag har förstått det så ska man inte koppla in vattenburen golvvärme direkt på samma slinga som radiatorerna? Utan man ska ha en extra shunt som ser till att det inte inte går ut för varmt vatten i golvvärmen?

Enligt förra ägaren så styr man golvvärmen med termostaten som sitter på handdukstorken. Men det är jag tveksam till då jag har ställt den på 0 men golvet blir fortfarande varmt (dock inte handdukstorken).

Hur funkar ventilen som termostaten sitter monterad på? Reglerar den bara handdukstorken medans golvvärmen alltid är öppen fult?

Firman som gjorde jobbet finns inte kvar och med tanke på andra renoveringar dom har gjort i huset så var dom inte seriösa.

Frågan är nu vad jag kan göra åt det här? Jag vill ju fortfarande ha varmt golv men jag vill inte riskera att det börjar spricka. Går det att fixa en annan reglering utan att dra nya rör?


Mvh
 
  • En handdukstork monterad på kaklad vägg i ett badrum med rörledningar synliga ned till ett klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil monterad på en handdukstork i ett kaklat badrum, frågeställning om värmejustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet inspektionshål visar rör under golvet vid en handdukstork, potentiella problem med golvvärmesystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så som detta ser ut så är nog golvvärmen din lilla problem. Frågan är hur tätskiktet ser ut och hur kaklingen är gjord. Kakla direkt på träreglar är inte särskilt bra.
 
Från din undersökning verkar det ju klart att golvvärmen inte ligger i serie med torken. men hur länge väntade du innan du ansåg att golvet inte svalnade? Ett väregolv är ett väldigt trögt system, så jag tror inte du kan säga definitivt att det fortfarande värmer förrän efter någon dag.

Bilderna visar bara 2 rör till torken, och att ett rör sticker iväg åt höger, svårt att veta om det har med golvvärmen att göra.

OM det vore så som säljaren säger så ligger alltså torken som en den av golvslingan, inte omöjligt att göra så. men din undersökning indikerar att det inte är så.

Om man inte kommer åt inkopplingspunkten för golvvärmen någonstans så är det ju svårt att ändra regleringen.
 
Jag misstänker att dom har fuskat med tätskiktet också..
Besiktningsmannen trodde att dom hade gjort den där upphöjningen för att undvika att det skulle kunna rinna ner vatten, men det var ju för att dölja några kopplingar märkte jag när jag lyfte på plattan.
Skulle detta kunna klassas som ett dolt fel?

Termostaten har stått på noll i 2 månader men golvet blir fortfarande varmt.

Så här tror jag att rören går:
Rördragning för golvvärme och handdukstork synlig under upphöjd platta med anteckningar om riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den lösningen var spännande! Har du haft en besiktningsman vid husköp?
 
Satt plattan fast, eller var det bara som ett lock att lyfta? Om den satt fast är det inte inspekterbart utan åverkan, vilket gör att det är större chans att det kan räknas som dolt fel. Att värmegolvet inte svalnar när man stänger av den tar ju som sagt många timmar att kolla, så även det kan vara ett tecken på att det kan klassas som dolt fel.

Värt att kolla vidare med andra ord.
 
Hej

Lider med dig, dina badrumsbilder är som "finn fem fel".

Vet du var cirk-pumpen för golvvärmen sitter? Där borde du kunna reglera enskilda slingor åtminstone för hand.
 
Ja vi gjorde en överlåtelsebesiktning. Dock så var det kakel över så han kunde inte se hur rören gick.
 
Jag tror inte på din tolkning på rören. Om returen från torken skulle gå till golvvärme så skulle ju den bli kall om du stänger av torken.
Vad finns under badrummet?
 
kulle
Det kan mycket väl vara som TS tror, förmodligen är det ett ventilpaket samma som för enrörs värmesystem, även om termostaten stänger så går värmen vidare.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Plattan satt fast.
Hur går man vidare med en sån här sak? Ska jag ta hit samma besiktningsman igen eller en annan?
Vid besiktningen hittades några andra fel, bland annat att brunnsmanschett var felaktigt skuren och att det inte fanns någon klämring. Enligt besiktningsmannen kunde man bila bort några mosaikplattor runt golvbrunnen och fixa till manschetten, så vi kom överens med säljaren att dra av 10 000 på priset för det. Men nu i efterhand efter att ha pratat med några golvläggare så visar det sig att ingen vill eller tror att det går att fixa.
Ångrar mig hårt att jag inte kollade upp detta innan men nu är det som det är.
 
Ja det ser ut som att golvvärmen sitter på returslingan efter handdukstorken och då finns alltså ingen reglering alls på golvvärmen. Vattnet slutar ju inte cirkulera för att du stänger av handdukstorken utan vattnet gör då bara en bypass i kopplet vid termostaten och går alltså direkt från matningen till returen utan att passera genom torken. Alltså har du alltid vatten som cirkulerar genom golvvärmen. Riktig tankevurpa av den som nu gjort detta. Verkar inte vara ett proffs på vvs iaf
 
kulle
Det är ett väldigt allvarligt fel med både felskuren manchett och framförallt ingen klämring, tror inte du får någon seriös kakelsättare att laga bara manchetten, utan det blir ett betydligt större ingrepp.
Hur länge är det sedan renoveringen ?
 
Så kan det vara. Man kan kanske känna på rören om de är varma när handdukstorken är avstängd.
Att VVSaren inte var ett proffs serman väl även på rörbockningen.
 
Precis. Känn på rören efter att handukstorken varit avstängd några timmar. Då ska båda rören upp till torken vara rumstempererade. Annars är det bypass genom kopplet. Men det kan gå att stänga kopplets bypass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.