Vi har en frånluftsvärmepump av fabrikat NIBE F370 installerad i vårt fritidshus. Frånluftsvärmepumpen är försedd med en eltillsats som tar över husuppvärmningen när värmepumpens kapacitet är otillräcklig.

Då fritidshuset vintertid bara utnyttjas vid enstaka helger skulle jag, för att i dessa tider med extrema elpriser spara el, vilja sänka fritidshusets inomhustemperatur när vi inte vistas i huset.

Enligt aggregatets bruksanvisning kan man sänka rumstemperatur till 16 grader. Vid lägre rumstemperatur fungerar inte frånluftsvärmepumpen, vilket medför att eltillsatsen tar över uppvärmningen av huset. Eftersom eltillsatsen drar mer el än värmepumpen kommer alltså elförbrukningen öka om man ställer in aggregatet på lägre temperatur än 16 grader.

När jag ställer in aggregatet på 16 grader blir rumstemperaturen mellan 17,5 och 18 grader. (Gissar att denna något högre rumstemperatur t.ex. kan bero på att flödena till husets golvvärmeslingor inte är korrekt justerade eller att aggregatets värmekurva behöver trimmas). Trots att rumstemperaturen är högre än 16 grader aktiveras dock tillsatsvärmaren tidvis.

Jag har nu följande frågor:

Vad är orsaken till att frånluftsvärmepumpen inte fungerar vid rumstemperatur lägre än 16 grader?

Vad är det som styr övergången från värmepumpsdrift till eltillsatsvärmning? (Det verkar inte vara rumstemperaturen eftersom eltillsatsen tidvis går i drift när rumstemperaturen är högre än 16 grader)

Finns det någon optimal inställningen av rumstemperatur, värmekurva mm för att minimera elförbrukningen när vi inte vistas i huset?
 
P Per Åkerlund skrev:
Vi har en frånluftsvärmepump av fabrikat NIBE F370 installerad i vårt fritidshus. Frånluftsvärmepumpen är försedd med en eltillsats som tar över husuppvärmningen när värmepumpens kapacitet är otillräcklig.

Då fritidshuset vintertid bara utnyttjas vid enstaka helger skulle jag, för att i dessa tider med extrema elpriser spara el, vilja sänka fritidshusets inomhustemperatur när vi inte vistas i huset.

Enligt aggregatets bruksanvisning kan man sänka rumstemperatur till 16 grader. Vid lägre rumstemperatur fungerar inte frånluftsvärmepumpen, vilket medför att eltillsatsen tar över uppvärmningen av huset. Eftersom eltillsatsen drar mer el än värmepumpen kommer alltså elförbrukningen öka om man ställer in aggregatet på lägre temperatur än 16 grader.

När jag ställer in aggregatet på 16 grader blir rumstemperaturen mellan 17,5 och 18 grader. (Gissar att denna något högre rumstemperatur t.ex. kan bero på att flödena till husets golvvärmeslingor inte är korrekt justerade eller att aggregatets värmekurva behöver trimmas). Trots att rumstemperaturen är högre än 16 grader aktiveras dock tillsatsvärmaren tidvis.

Jag har nu följande frågor:

Vad är orsaken till att frånluftsvärmepumpen inte fungerar vid rumstemperatur lägre än 16 grader?

Vad är det som styr övergången från värmepumpsdrift till eltillsatsvärmning? (Det verkar inte vara rumstemperaturen eftersom eltillsatsen tidvis går i drift när rumstemperaturen är högre än 16 grader)

Finns det någon optimal inställningen av rumstemperatur, värmekurva mm för att minimera elförbrukningen när vi inte vistas i huset?
Jag hade en kund som frågade mig samma sak förra veckan, jag hade inget bra svar till honom om varför det inte går.
Jag ringde till Nibe och pratade med den Tekniska supporten, svaret jag fick var kort och enkelt, maskinen är ej testad och körd lägre än dessa temperaturer i testlabben, därför begränsas dom.
 
Frånluftsvärmepump är fel typ av värmepump i ett fritidshus som står obebott långa tider och där man vill kunna sänka innetemperaturen. En frånluftsvärmepump kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att pumpen ska ha något att återvinna. Det är bara byggaren som tycker det är enkelt med en frånluftsvärmepump när huset byggs och byggherren har oftast noll koll. Bättre att sätta in en luftluftvärmepump som kör på t.ex. 10-12 °C när huset står tomt och sedan kan höja temperaturen ganska snabbt när man ska komma dit. F370 kompressor ger bara 2 kW värme och resten måste el-patronen ge. Blir mycket elpatron på vinterhalvåret. En luftluftvärmepump ger upp till 6 kW när det är milt och 3-4 kW när det är kallt ute. Vill man utnyttja vattenburet värmesystem så finns det t.ex. luftvattenvärmepumpar i lagom storlekar.
 
  • Gilla
Jeppan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Frånluftsvärmepump är fel typ av värmepump i ett fritidshus som står obebott långa tider och där man vill kunna sänka innetemperaturen. En frånluftsvärmepump kräver i princip att huset står fullt uppvärmt och fullt ventilerat hela tiden för att pumpen ska ha något att återvinna. Det är bara byggaren som tycker det är enkelt med en frånluftsvärmepump när huset byggs och byggherren har oftast noll koll. Bättre att sätta in en luftluftvärmepump som kör på t.ex. 10-12 °C när huset står tomt och sedan kan höja temperaturen ganska snabbt när man ska komma dit. F370 kompressor ger bara 2 kW värme och resten måste el-patronen ge. Blir mycket elpatron på vinterhalvåret. En luftluftvärmepump ger upp till 6 kW när det är milt och 3-4 kW när det är kallt ute. Vill man utnyttja vattenburet värmesystem så finns det t.ex. luftvattenvärmepumpar i lagom storlekar.
Tack Jeppan för svaret. Jag uppskattar tiden du lagt ner för att förklara enhetens egenskaper. Vore glad om du även kan förklara varför den har dessa egenskaper och därför får du lite följdfrågor. Jag tror att detta kan hjälpa mig att veta hur jag ska ställa in aggregatet när jag inte vistas i huset.

Vårt fritidshus är fullt ventilerat och vi har nu när vi inte bor i huset ställt in önskad inomhustemperatur på 16 grader. Inomhustemperaturen (och därmed även frånluftstemperaturen) blir då 17,5 grader. Vad är orsaken till att tillsatsvärmaren tidvis tar över husuppvärmningen när luftvärmepumpen håller en högre inomhustemperatur än önskad temperatur? Vad är det som triggar omkopplingen?

Jag har över huvud taget svårt att förstå varför en frånluftsvärmepump inte klarar att hålla lägre inomhustemperatur. Tycker inte att värmepumpens egenskaper behöver vara särskilt annorlunda för att t.ex. hålla en inomhustemperatur 15 grader med frånluft som är 15 grader än att upprätthålla 21 grader med frånluft som är 21 grader. Kan du förklara vad problemet beror på?

I Nibes instruktionsbok rekommenderar man dessutom en sänkning av inomhustemperaturen när man under längre tid inte vistas i bostaden, (dock ej under 16 grader). Bl.a. finns det en funktion som kallas ”semesterinställning” i appen. Är det önskad rumstemperatur som inte får vara lägre än 16 grader eller är det verklig inomhus-/ frånluftstemperatur som inte får vara lägre än 16 grader? Finns det någon optimal rumstemperatur då värmepumpen fungerar som bäst?

En fundering är att om huset under kalla dagar huvudsakligen värms med eltillsatsen kanske det ändå är lönsamt att under kalla dagar sänka temperaturen till t.ex. 14 grader. Jag har tidigare provat att sänka önskad temperatur till 14 grader, men rumstemperaturen sjunker då bara till ca 16,5 – 17 grader. Varför går det inte att sänka temperaturen ytterligare?

För övrigt kan jag säga att jag tidigare inte upplevt det som något problem att det bara funnits begränsade möjligheter att sänka temperaturen. Med dagens elpriser börjar det dock att bli alltför kännbart.
 
Har du FLVP och ska köra den som underhållsvärme (tex till innetemp 12 grader) när huset står tomt, så kommer det bli 100% eltilskott som tillför värme. Du bör även stänga av ventilationen för att inte ventilera ut värmen och slösa el i onödan.
 
Om frånluftstemperaturen sjunker under 16 °C så kopplas som sagt kompressorn bort och det blir 100% elvärme. Jag skulle inte ligga och köra med exakt 16 °C, kommer det en köldknäpp kanske den kopplar om. Skulle ligga på 17 °C minst. Om det t.ex. är dåligt isolerade frånluftskanaler på kallvind blir frånluftstemperaturen lägre än rumstemperaturen.

Frånluftsvärmepumpen är konstruerad för att jobba optimalt med 20-21 °C. Skulle den arbeta med t.ex. 12 °C blir det mycket mindre energi att återvinna ur luften och kompressorn får felaktiga arbetstemperaturer.

Ska du köra F370 med enbart el-patron och avstängd fläkt behöver man sänka innetemperaturen rejält för att det ska löna sig. Kanske ända ner till 6-8 °C(?)
 
[QUOTE="Josth, post: 5034013, member: 98658" Om frånluftstemperaturen sjunker under 16 °C så kopplas som sagt kompressorn bort och det blir 100% elvärme. Jag skulle inte ligga och köra med exakt 16 °C, kommer det en köldknäpp kanske den kopplar om. Skulle ligga på 17 °C minst. Om det t.ex. är dåligt isolerade frånluftskanaler på kallvind blir frånluftstemperaturen lägre än rumstemperaturen.


Frånluftsvärmepumpen är konstruerad för att jobba optimalt med 20-21 °C. Skulle den arbeta med t.ex. 12 °C blir det mycket mindre energi att återvinna ur luften och kompressorn får felaktiga arbetstemperaturer.

Ska du köra F370 med enbart el-patron och avstängd fläkt behöver man sänka innetemperaturen rejält för att det ska löna sig. Kanske ända ner till 6-8 °C(?)[/QUOTE]


Efter mycket studerande av mätvärden på min uplink-app och diverse funderande tror jag nu att jag bättre börjat förstå frånluftsvärmepumpens funktion.

I kall väderlek och 17, 5 graders rumstemperatur går tillsatsvärmaren in ungefär en gång i halvtimmen för avfrostning av förångaren. Vid ytterligare sänkning av rumstemperaturen kommer behovet av avfrostning bli ännu större och enligt Nibe kan det även föreligga risk för frysslkador i förångaren. Detta är orsaken till man inte kan köra kompressorn vid lägre temperatur än 16 grader.

Nu på vintern är vår kompressor blockerad och huset uppvärmt under drygt halva tiden med tillsatsvärmaren. Tror dock inte att detta har att göra med att kompressorns kapacitet är för låg utan att det annars, p.g.a. lägre avluftstemperatur, utan tillsatsvärmning uppstår mer isbildning på förångaren.

Jag har inte fått någon förklaring av varför jag inte lyckas sänka rumstemperaturen under 16 grader. Då jag inte kommer att att köra med enbart tillsatsvärmning är detta dock inte intressant så jag släpper den frågan.

Orsaken till att en frånluftsvärmepump normalt är effektivare än luft/ luft värmepump är att luft/ luft värmepumpen tappar kapacitet vid låga utomhustemperaturer. Denna vinst blir dock inte så stor om man även beaktar hur mycket eltillsatsen drar. Vidare tror jag att eltillsatsen oftare går in om aggregatet, som i mitt fall, är optimerat/ dimensionerat för ett större hus (villa) än vårt fritidshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.