Vi har ventilation med ett återvinningsaggregat på vinden som styrs av köksfläkten.
Nu renoverar vi köket och tänker koppla bort kanalen till köksfläkten från återvinningssystemet men tappar då samtidigt möjligheten att styra aggregatet som vi fortfarande vill ska ventilera resten av huset. Det kommer tre kablar + skyddsjord ner i köket från vinden. Helst skulle jag vilja ha en reostatlösning så jag kan reglera fläktens hastighet steglöst. Fläktmotorn går på 220v.
 
tommib
Du måste ge mer detaljer om din installation. Vad är det för fabrikat/modell på grejerna? Hur fungerar återvinningen? Bilder?

Det normala är att man inte kopplar köksfläkten till någon form av återvinning då detta är ett effektivt sätt att kleta igen den med stekos. Dessutom går det vanligen inte att återvinna värmen ur imkanalen på grund av de höga flödena, åtminstone inte med något som är vanligt i bostadsinstallationer. Är du helt säker på hur systemet är uppbyggt?
 
Ja, jag är säker. Systemet är från -79 och av fabrikat VEVEX. Köksfläkten är en Futurum. Att koppla bort imkanalen är första steg mot att byta ventilationssystemet då man, precis som du säger inte längre leder matos igenom dessa system. Men det gjorde man -79.

Som sagt så är det köksfläkten som styr aggregatet på vinden och behöver vara inkopplat för att det ska fungera. Min plan är att dra om kabeln som går till köket och istället koppla på någon form av varvtalsreglering så jag kan styra fläktens hastighet.

Googlade och hittade detta kopplingsschema. Kablarna som kopplas in i köksfläkten (och som kommer från aggregatet) är blå, svart och brun...

Kopplingsschema för varvtalsreglering av köksfläkt, med beteckningar för blå, svart och brun kabel samt jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nej, C är en kondensator som behövs för att skapa ett extra, förskjutet, magnetfält för att få motorn att börja rotera. De två svarta balkarna är motorlindningarna.

Lustigt att kondensatorn sitter i fläktkåpan, det verkar väldigt märkligt. Futurum är väl numera Franke så du kanske kan fråga dem?

Hur fungerar återvinningen då? Finns det en värmeväxlare där uppe? Hur återförs värmen till huset?
 
Ja det är märkligt men kanske fanns det en anledning att göra så på 70-talet.
Då verkar det som jag inte kommer undan att använda fläktkåpan. Skulle ju kunna skruva isär den och se vad som finns i den... Vid reglaget.

Återvinningen fungerar så att uppvärmd luft från badrummen+köket dras upp på vinden och dras igenom en värmeväxlare. I den passerar frisk luft genom ett lamellpaket som håller luftströmmarna särskilda. Den friska luften leds sen till alla rum. Det fungerar faktiskt förvånansvärt bra. Jag har mätt temperaturen i luften precis efter aggregatet och den är ca15 grader högre än utomhusluften på vintern.
 
När man slår på högsta hastigheten på köksfläkten så ökar aggregatet på taket också.
 
E etompau skrev:
C är en kondensator som gör att motorn kan snurra runt.
Det finns "dimmer" för fläktmotorer som skulle kunna funka.

[länk] surfaces&gclid=EAIaIQobChMIhvDD7q7g8QIVCcgYCh3Slwf1EAQYAiABEgK_8PD_BwE
Men var ska jag koppla in den? Det skumma är ju att kabeln med dom tre ledningarna Skyddsjord, blå, svart och brun är dom enda kablar som går till köksfläkten. Den har ingen egen spänningsmatning.
 
Det blir att öppna upp i fläkten och se vad som är kopplat där, emligt schema så är det bara 3 tampar till fläkten, och då går det att mata den med vanlig 230 V , då kommer dne att gå med 100 % och ska den då varvas ner på lägre fart så blir det en extra komponent som en motordimmer ´. Den ska inte kunna ställas ner mer än till ca 40 %.
 
J jonaserik skrev:
Det blir att öppna upp i fläkten och se vad som är kopplat där, emligt schema så är det bara 3 tampar till fläkten, och då går det att mata den med vanlig 230 V , då kommer dne att gå med 100 % och ska den då varvas ner på lägre fart så blir det en extra komponent som en motordimmer ´. Den ska inte kunna ställas ner mer än till ca 40 %.
Men det här är kabeln som går ner till köksfläkten. Det är matningen för motorn i kökskåpan samt belysning. Aggregatet på vinden matas från egen strömförsörjning. Det står dessutom på plinten i kökskåpan att det är signalkablar som inte ska anslutas till elnätet. Jag tänker att det är elektroniken i köksfläkten som ska ersättas med något som reglerar hastigheten. På samma sätt som switchen på fläktkåpan kan få aggregatet att gå på högre hastighet.

Uppskattar verkligen hjälpen. Fantastiskt forum det här när man kör fast.
 
Har du 2 fläktar då, en uppe som går konstant och ventilerar huset, samt ytterligare en i fläktkåpan. blir lite som kaka på kaka då. Eftersom du säger att koppla bort köket från återvinningen så blir det en fläkt från köket som blåser rakt ut i himlen ( så ska det vara, inget fett i återvinningen ) och då kan du ha köksfläkten på egen styrning och den på återvinningen med en motordimmer på,. den regleringen får då sitta på något ställe som du själv väljer. Har lika som du vill ha, 1 köksfläkt ut i himlen olika farter på panelen och en fläkt för vent i huset som jag ställt på en fart 24/ 7 konstant med motordimmer som sitter på vinden. Det är väl 2 fläktar i återvinningsaggregatet ( vilken typ, fabrikat ) en som suger ut och en som tar uteluft och växlar kanske med en korsväxlare.
 
J jonaserik skrev:
Har du 2 fläktar då, en uppe som går konstant och ventilerar huset, samt ytterligare en i fläktkåpan. blir lite som kaka på kaka då. Eftersom du säger att koppla bort köket från återvinningen så blir det en fläkt från köket som blåser rakt ut i himlen ( så ska det vara, inget fett i återvinningen ) och då kan du ha köksfläkten på egen styrning och den på återvinningen med en motordimmer på,. den regleringen får då sitta på något ställe som du själv väljer. Har lika som du vill ha, 1 köksfläkt ut i himlen olika farter på panelen och en fläkt för vent i huset som jag ställt på en fart 24/ 7 konstant med motordimmer som sitter på vinden. Det är väl 2 fläktar i återvinningsaggregatet ( vilken typ, fabrikat ) en som suger ut och en som tar uteluft och växlar kanske med en korsväxlare.
Yes. Två fläktar ingår i det ursprungliga systemet. En på vinden som går konstant och som sköter ventilationen i hela huset och en extra nere i spiskåpan. När köksfläkten är avstängd drar bara vindsfläkten luft från köket men när jag startar köksfläkten ökar lufthastigheten upp i aggregatet vilket också medför att det suger ur mer luft ur badrummen och tillför mer luft till huset. På steg tre på köksfläkten märks det tydligt att det ventilerar mer. Uppe i aggregatet går dom två luftströmmarna genom kassetter med alu-lameller utan att blandas. Kassetterna blir dock fulla med matos efter ett tag även om det sitter ett filter nere i kåpan också. Det märks genom att matoset istället sipprar ut i badrummen. Då får man ta ut kassetterna och tvätta med avfettning. Ett ganska robust system som allt innan elektronikens intåg. Det sitter bara en motor på vinden men den har två skovlar så den driver två luftflöden på samma gång.

Nu blir det en separat takmotor och en spiskåpa anpassad till den. Förväntar mig fantastiskt drag i den installationen speciellt om jag fär plats med ett 160mm rör i bjälklaget istället för det 125mm som går där idag. Om inte finns det ju platta kanaler men dom kostar ju en del. Vet inte om det är värt det eller om det fungerar med 125mm. Takmotorn klarar 860m²/h men har 160mm anslutning.
 
Standard är 125 mm och räcker gott för köksfläkt. NU har du nu någon koppling mellan tak och kök, där köket har en koppling som ökar farten på taket som går på sparlåga ( troligtvis transformator ) annars om taket går för sakta så kan det blåsa in i utsugsrör. Takfläkten måste då a mer kraft ut än köket. Nu om du bygger om så kan du ha en motordimmer för taket och ställa en konstant fart 24/7 . Aggregatet ( kanske 1 meter långt och ca 50X50 i fyrkant ) på vinden har nog 2 fläktar i sig 1 suger ut och 1 blåser in , ( Ett korsväxlaraggregat ) Vad står det för fabrikat på det ,
 
J jonaserik skrev:
Standard är 125 mm och räcker gott för köksfläkt. NU har du nu någon koppling mellan tak och kök, där köket har en koppling som ökar farten på taket som går på sparlåga ( troligtvis transformator ) annars om taket går för sakta så kan det blåsa in i utsugsrör. Takfläkten måste då a mer kraft ut än köket. Nu om du bygger om så kan du ha en motordimmer för taket och ställa en konstant fart 24/7 . Aggregatet ( kanske 1 meter långt och ca 50X50 i fyrkant ) på vinden har nog 2 fläktar i sig 1 suger ut och 1 blåser in , ( Ett korsväxlaraggregat ) Vad står det för fabrikat på det ,
VIVEX SVAB.
Tänker att jag pluggar gamla pipan från köket. Aggregatet kommer då dra all luft ur badrummen istället. Tänker mig att kapaciteten kommer räcka bra. Då kör jag på 125. Det blir betydligt enklare. Finns det nån poäng att sätta övergångarna någon annanstans än precis vid takmotorn? Tänkte sätta en ljuddämpare uppe på vinden. Ljuddämpare finns i både 160 och 125.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.