Jag har en Stiebel eltron WPL 13, luft/vatten värmepump. Till den har jag en strömsnäspannan, ackumulator tank...

När jag kollar i reglercentralen för värmepumpen så kommer jag inte åt varmvatteninställningarna. Fattar inter riktigt varför...är det någon som kan hjälpa mig med hur jag ska göra för att kunna styra hur varmt vattnet är och när på dygnet det värms...
Vore oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig med hur jag tar mig vidare... tack på förhand.
 
Hur värms tanken och varmvattnet? Jag gissar att värmepumpen är inställd på fast kondensering så att tanken hela tiden värms till en tillräckligt hög temperatur. Då finns ingen särskild inställning för tappvattnet.

Lite bilder på hur det är inkopplat?
 
Jag vet väldigt lite om det här, det är därför jag nu försöker förstå hur allt hänger ihop... bifogar bilder... sorry för allt stök runtomkring... men hjälper dom er att fatta är det ju super... stort tack!

Rörinstallation ovanför en stor värmeväxlare i ett stökigt källarutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmepanna och kopparledningar i ett rörigt utrymme med verktyg och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utifrån bilderna så ser det ut som att värmepumpen värmer hela tanken till en fast temperatur. Sen shuntas vatten ut till värmesystemet och tappvattnet värms via en beredare i tanken.
Med den inkopplingen finns det tyvärr väldigt små möjligheter att påverka bara tappvattnet.


Det där är egentligen det sämsta (men enklaste) sättet att koppla in en värmepump. Du skulle kunna få 30-50% lägre energiförbrukning om den var kopplad med så kallad flytande kondensering istället så att värmevattnet bara värms till exakt den temperatur som behövs för tillfället.
 
ok, är det något man kan ändra på något vis eller är jag helt körd här? Tusen tack för snabba svar!!
 
Jag ska vara lite tydligare med mina avsikter också kanske...då kanske det är enklare att hjälpa mig...
Jag ser på min elförbrukning att ca 2 ggr om dagen(8-20) värms varmvattnet, och då oftast när det är som dyrast el. jag skulle vilja att den värmde varmvattnet vid 4-5 tiden och sedan inte rörde det förens kanske vid 20 när elpriserna börjar dala igen...
 
puffar lite här, någon som kan hjälpa mig? tack!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.