Forumet är byggnadsvård.

Hur strikt är du när det gäller ditt hus/hem? Jag anser att man får tapetsera med vilket mönster man vill eller måla med vilken nyans man nu känner för, för hus har alltid förändrats efter smak och tycke, men man ska inte måla med moderna färgtyper eller tapetsera med "nonwoven" eftersom de inte andas på samma sätt som de gamla tapeterna och kan få huset att må dåligt. Är det viktigt för dig att väggarna är släta? (jag bor ju med Sveriges förmodligen buckligaste väggar). Känner du det som ett måste att räta till lutande golv?

Detta är inte en fråga för er som tycker "Nytt är alltid bättre" Eller "gipsskiva är lösningen på allt" utan låt oss nörda ner oss i byggnadsvård ostört. ;)
 
Det beror på...
 
Jag tror jag har en liknande uppfattning. Gamla trähus ska inte vara helt raka och räta. Men sen får det ju inte se helt fult ut heller.
 
Ett hus med charm och känsla är ett hus där varje spik, varje planka och varenda litet skrymsle har en egen historia att berätta.

Vårt hus har charm och känsla... fast inte på det sättet. Här finns inte så mycket charm att bevara, inte om man menar det som ögat först ser. Vårt hus är per planlösning en 300 år lång berättelse och jag njuter varenda sekund när någon frågar mig om det, så jag får berätta hur de olika huskropparna hänger ihop och hur det sett ut under åren. I vårt hus tycker jag historien är viktigare att bevara, än skeva golv.

Med det sagt: Huset är som sagt byggt under närmare trehundra år, med de olika tekniker som funnits tillgängliga under åren. Jag har torpargrund i öst, källare i norr, gjuten platta i söder och krypgrund i väst. Det är liggtimmer i den äldsta delen och lackad furu och plast i delen från 1977. Det vore ett övergrepp på husets historia att försöka välja ut en av dessa epoker och försöka spara något som inte finns där. Vi använder moderna material i vår renovering, har inga problem med non-woven, använder bara vattenlöslig färg och känner ingen större oro inför att regla upp ett skevt golv så att parketten ligger stilla.

Men min renovering har inte kommit till den äldsta delen än. Där är jag obeslutsam hur jag ska göra. Å ena sidan har huset så stora skador att ett ganska stort ingrepp är oundvikligt. Då är det i viss mån självklart att man går "all in" och bygger rakt och modernt. Å andra sidan är det en fantastisk liten stuga, med sneda golv, krokiga väggar och olika taknivåer i alla rum. När jag synar snickerierna kan jag inte låta bli att undra hur tusan de fått ihop allt snett och vint med så perfekt passform. Känslan av det vill jag bevara, egentligen, men tror faktiskt inte att det är möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.