Vi ska börja göra om köket hemma. Vår kyl och frys ska tillsammans med murstocken (M i bild) bilda en avskiljare mellan kök och vardagsrum, det ska vara överskåp över kyl och frys.

Jag tänkte regla upp denna och undrar vad måtten behöver vara för att det ska bli bra. Jag tänker att den invändiga bredden (b i fig) behöver vara 120 cm från gips till gips (dvs lägg på 2x12 mm när reglarna sätts). Räcker det med att djupet (d) är 60 cm eller behövs mer? Skåpen är ca 59 cm djupa om jag räknar med rören där bakom. Sedan tillkommer ju dörrarnas tjocklek på det med ca 5 cm men de sticker väl ut utanför öppningen? Det borde ju räcka med 120x60 cm eftersom kyl/frys ofta byggs in ihop med bänkskivor och alla möjliga skåp och därmed behöver anpassas efter de måtten, eller tänker jag fel?

kylfrys.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar rätt.
Tänk på att det kan behövas mer plats på bredden om det finns någon vägg som handtaget kan ta i vid 90 graders öppning av dörren.
 
  • Gilla
MIEL78
  • Laddar…
Tänk på att det kan skilja tillräckligt många mm på bredden på standardkylskåp/frys för att det kan bli problem. Senast jag bytte fick vi nästan inte in skåpet ... kolla först i affären vilket skåp ni vill ha, mät noga och lägg till ett mått för framtida byte.

Vi fick använda skohorn. Det säger sig självt att utflyttning för rengöring inte sker frekvent.
 
Jag hade gjort öppningen 1230mm och haft passbit. Har kämpat med en spis som man 3mm bredare än föregångaren.... Inget ger efter om man bygger stadigt(inte alltid en fördel)
 
Som sägs ovan är standardmått på den här typen av vitvaror "borta". Jag köpte en nästan ny frys på Blocket, eftersom den förre ägaren ledsnat efter mindre än en vecka på att dörren på hennes nya fina frys stack ut jämfört med kylen som stod bredvid.

Hur ser det ut runt om där du bygger för kyl/frys? Finns det naturlig möjlighet att bygga djupare än 600 hade jag nog tagit chansen att lägga på en decimeter. Eventuellt sätta en list eller nåt på bakväggen sen, så att skåpen står still om de är lite grundare. Mer luftvolym runt kondensorn är ju aldrig fel.

Och sen en en liten paxfläkt som ventilerar utrymmet och tar tillvara värmen och ökar skåpens effektivitet ;)
 
Om man nu vill ha ett skåp ovanför, var får man tag på skåp som är mer än 600?
Har vitvarutillverkarna glömt att det mesta går ut på jämna 100 mm?

Protte
 
prototypen skrev:
Om man nu vill ha ett skåp ovanför, var får man tag på skåp som är mer än 600?
Har vitvarutillverkarna glömt att det mesta går ut på jämna 100 mm?

Protte
Det är bara i Sverige vi bygger in kyl o frys övriga Europa har skåpen stående fritt.
 
Tack för alla tips! Jag tog det säkra före det osäkra och reglade upp 1230x650 idag. =) Då finns det marginal om jag byter kyl/frys framöver.
 
Så ska det se ut, hängslen å bôxer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.