Hej!

Jag och min familj tittar på ett hur byggt -91. Syllarna ligger på betongplatta utan synlig fuktspärr och mäter 14-15% i fuktkvot under besiktningen gjord i april. Invändigt mäter huset 8%. Ingen upplevd lukt.

Hur stort problem är det? Hur långt är det från 14-15 % till 17% när det är risk för mikrobiell tillväxt? Behöver syllarna bytas i närtid?

Mvh
Emelie med familj
 
Mikael_L
Ja det känns som att det är en ganska liten marginal (mot det rekommenderade max 17%, som brukar betyda ca 75-80% RF)

Dock tror jag att marginalen mätt i RF är minst 10% (RF), så är det mätt vid den värsta tiden på året borde det vara rätt safe. Men tydligt är det ju samtidigt att syllen blir värre utsatt för fukt än övriga huset, vilket är trist.
När på året gjordes fuktmätningen?

Kan den här sidan vara till någon hjälp?
https://www.traguiden.se/om-tra/mat...er-och-kvalitet/fuktegenskaper1/tra-och-fukt/
Jag tänker mest på grafen.

edit:
Du skrev ju att mätningen gjordes i April, ser jag nu. Då kommer det vara värre värden senare på sommaren.

edit2:
Eller nä, syllen blir väl utsatt för utomhusmiljö, då plastfolien sitter mot insidan ... Visst tänkte jag fel först?
Då där i April har den i så fall precis börjat torka ur sedan vinterns uppfuktning. Det är ju bättre.
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det känns som att det är en ganska liten marginal (mot det rekommenderade max 17%, som brukar betyda ca 75-80% RF)

Dock tror jag att marginalen mätt i RF är minst 10% (RF), så är det mätt vid den värsta tiden på året borde det vara rätt safe. Men tydligt är det ju samtidigt att syllen blir värre utsatt för fukt än övriga huset, vilket är trist.
När på året gjordes fuktmätningen?

Kan den här sidan vara till någon hjälp?
[länk]
Jag tänker mest på grafen.

edit:
Du skrev ju att mätningen gjordes i April, ser jag nu. Då kommer det vara värre värden senare på sommaren.

edit2:
Eller nä, syllen blir väl utsatt för utomhusmiljö, då plastfolien sitter mot insidan ... Visst tänkte jag fel först?
Då där i April har den i så fall precis börjat torka ur sedan vinterns uppfuktning. Det är ju bättre.
Utifrån det jag läst beror det väl lite på isolering under plattan och om det är golvvärme. Blir det en värmekudde under plattan där marken är varmare än plattan och det är dåligt isolerat under kommer plattan suga upp fukt från marken under vilket då resulterar i högre fuktvärden sommartid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.