Jag håller på att bygga en mellanvägg i en garage, och har då spikat fast regler i 45x70 till tak, betonggolvet och sidoväggarna. Gipsskivorna jag köpt in är 120cm breda, och jag har då mätat ut vart festet för gipsskivorna ska ske i tak och golv reglen. De vertikala reglerna för dessa festerna har jag satt på plats, fast jag är mycket osäker på hur många fler regler jag ska ha emellan.

Nu undrar jag på om det finns någon tummelregel på hur långt avstånd det ska finnas mellan reglarna? Så att inte hela väggen rasar ner...

Hälsningar ifrån en mycket okunnig byggare... :)
 
för hade man 600 cc men nu mera 450cc
 
På 120 breda skivor så ska du ha 60 cm centrum till centrum på reglarna. 45 använder man till 90 breda skivor
 
Mikael_L
Välkommen till forumet.

Japp, vanligt är att sätta cc60 cm, det går även att välja cc40cm om du har 120cm breda skivor men det är inte vanligt i normalfallet.
Ett tillfälle som då du måste ha tätare än cc60 är om du ska ha kakel på väggen, då måste du antingen regla tätare eller sätta dubbla gipsskivor med förskjutna skarvar. Men jag antar att det inte är fallet här.
 
vill även tillgäa att 600cc med enkel gips känns i efterhand väldigt "klent"
hade satt 400cc för o få en bättre vägg.
 
På en mellanvägg singelgips kan man minska regelavståndet om man vill men det håller med singel. ingen fara för det. Ska man isolera så blir det struligt med icke standardavstånd
 
Mellanvägg i garage, där kommer du kanske att vilja sätta upp hyllor eller krokar fär att hänga upp saker. Jag skulle ha satt en OSB skiva bakom gipsen för att ha något att skruva i.
 
Som nybörjare kan du kika på byggbeskrivnigar.se där finns bilder o ritningar att titta på..kanske lite lättare att se för att förstå.

Staffan
 
Jag gjorde mellanväggen med 60cm mellan varje regel, och det passade bra. Både för gipsskivansstorlek, och även för isoleringen mellan reglarna efteråt. Ångrar lite att jag inte såg förslaget med OSB skivan innan, men det är självklart ett bra alternativ att ha bakom gipsskivan. Fast, då kanske man inte ens hade behövat ha gipsskivan överhuvudtaget?

Tack för alla bra förslag och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.