Vi har flyttat in i ett stort 30-tals hus där vi tänker byta ut luft/vatten-pumpen mot en vedanläggning nu i sommar. Pga av platsbrist ska jag använda ett källarförråd som pannrum istället för det ursprungliga. Då måste jag förlänga rören från radiatorslingan in till förrådet. Det snyggaste och enklaste vore då att dra rören i takhöjd i källaren.
Jag tror att värmesystemet är gjort för självcirkulation pga de grova rören (och hade man ens cirkulationspumpar på 30-talet?). Det skulle ju vara bra om den fortfarande fungerade tex vid ett strömavbrott.

Till frågorna:
1. Är det överhuvudtaget möjligt att få någon självcirkulation att tala om i ett system där man har en cirkulationspump? Det ser ju jättetrångt ut genom pumpen jämfört med dom grova rören.
2. Sabbar man (den eventuella)självcirkulationen genom att dra upp radiatorreturen i taket i 5-6 meter innan den går ner igen?
 
Jag hade nog satt dit en cirkpump ändå och kopplat in en UPS så behöver du inte bry dej om det blir självcirkulation, strömavbrott eller inte. Jag köpte en på www.dustin.se och kopplade till ett bilbatteri - funkar - kostnad ca 1000 spänn + batteri.
 
Det går ju också att sätta ett rör som går förbi pumpen, med en ventil så du kan ha röret stängt vid normal användning och öppna den om strömmen går och du vill ha självcirkulation. Fast en UPS är ju förstås trevligt också, men det kan ju bli riktigt långa strömavbrott ibland...
 
Blir väl o lägga till ett bensindrivet elverk eller ställa bilen på tomgång utanför och koppla på. Fulltankad så går den väl några dygn.
 
Är inga problem att få självcirkulation genom en cp om systemet är byggt så att självcirk funkar i övrigt. Jag kör vattnet från vp genom en avstängd cp hela tiden den begränsar inte flödet nämnvärt den körs endast nån gång per år samt vid strömavbrott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.