Jag har sökt, både här i forumet och på internet, om information hur stort ett hemmabiorum bör vara. Hittills har jag inte hittat det jag sökt, så därför undrar jag om någon har erfarenhet?

Det behöver inte vara något stort ”superrum” men flera rader av stolar som på en biograf, utan en soffa där man kan sitta några stycken är helt OK. Räcker det med ett rum som är 3x4 m eller bör det vara större?
 
Ju större rum desto mer krävs av ljudanläggningen = dyrare! :)
 
Hej!

Antar att du redan vet att det finns ett speciellt forum för hemmabio på http://www.minhembio.com/? Jag skulle gissa att du hittar massor med info där.

/pinebar
 
Vi har ett hemmabiorum i vårt nybyggda hus, det ligger på ca 19 kvm, det är nog ganska lagom. Sen beror det ju oxå på hur stor bild du ska ha, större bild = större rum. Lycka till!
 
Tack för era svar!

Knappt 20 kvm var nog vad jag misstänkte. Jag hade hoppats på något mindre, eftersom det känns som lite för dyrt för ett rum som enbart används som hemmabio. Någon som har idéer och erfarenhet av vad ett hemmabiorum kan användas till förutom att titta på film?

Tack för tipset om minhebio-forumet! Jag har varit där och tittat tidigare, men inte hittat exakt vad jag letat efter. Men skam den som ger sig - jag får leta vidare!
 
NilssonC skrev:
Tack för era svar!

Knappt 20 kvm var nog vad jag misstänkte. Jag hade hoppats på något mindre, eftersom det känns som lite för dyrt för ett rum som enbart används som hemmabio. Någon som har idéer och erfarenhet av vad ett hemmabiorum kan användas till förutom att titta på film?

Tack för tipset om minhebio-forumet! Jag har varit där och tittat tidigare, men inte hittat exakt vad jag letat efter. Men skam den som ger sig - jag får leta vidare!
Beror på hur du fixar till det med filmduken. Har du så att den rullar upp i taket eller draperier som täcker den när ingen ser på film, så kan du mycket väl ha något annat roligt i rummet. Ett rum på 4x5m (20m²) blir lätt ett biljardrum, pingisrum, bar eller bara ett extra gästrum med sängar i tex ett sängskåp. Det får givetvis vara möblemang, som går att rulla bort rätt lätt, så att de inte står ivägen och stör filmvisningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.