Hur stort (bredd x längd) skall ett välfungerande enbilsgarage vara? (Om man nu har en normalstor bil.) Räcker 3 meter i bredd eller får man klämma sig förbi om man vill åt något längst in i garaget?
 
Tja,

Det är bara att mäta upp. Ta din bil. Öppna alla dörrar fullt ut. Mät avståndet. Lägg till minst 2 meter (1 meter på varje sida om bilen) Där har du bredden.. Jag menar, du vill säkert kunna stiga ur bilen ifrån båda sidorna, alternativet är att utstigning sker utanför garaget. Då kan du minska bredden.

Annan hänsyn du bör ta är vad ska garaget göra mer än "bara" vara skydd för bilen? Agera förråd? hobbyverkstad? ska du ha plats att fixa med bilen?

Alla som har haft en liten carport vet vilket elände det är när det är trångt.
 
Jag tror jag läst någonstans att minimibredd är 3.20-3.60. Djupet bör helst vara minst 7 meter.
Har man för litet garage finns risken att man inte får in bilen för alla grejer man förvarar där. Gör man ett större enbilsgarage (exvis 4.20*7.20 och uppåt), får man plats att ha lite prylar och att man ändå kan köra in bilen.
Så resonerar vi iaf. :)
 
Gör så stort du har råd och plats med.

Jag har ett dubbelgarage i huset om cirka 40kvm, när det skall meckas kör jag in bilen halvt på tvären och har oceaner av plats. Perfekt!!

Byggde jag på tomt med plats skulle det nog bli ett garage med bredd motsvarande tre normala platser men med två dörrar. Dessutom skulle jag gärna ta till några meter framför bilen så man får plats med en redig bänk och alla pryttlar. Som någon sa beror väl lämplig storlek lite på vad man skall pyssla med i garaget. Meckar och pular man kan det inte blir för stort!
 
Jag känner ingen, som inte ångrar, att de byggde större...
 
Kom även ihåg att det krävs en plats mer än tänkt antal bilar.
1bilsgarage=0 bilar
2bilsgarage= 1 bil o.s.v.
Det kallas "lagen om alla prylar som jag inte vet vart jag ska ställa" :D
 
3,5*6 m verkar vara ett minimimått från garagetillverkare av enbilsgarage så du bör väl inte bygga mindre än så iaf...
 
Sen om du kan så skall du ju också försöka få ett litet vinds loft över garaget så att du kan stuva undan saker på den.
Sen kan det vara skönt beroende vad man nu skall göra i garaget om man kan få över 2,6m i takhöjd plus vinden för då kan man få in mycket kul i garaget.
Sedan skulle jag nog göra ett förråd som jag kommer åt utifrån där jag kan ha gräsklipparen och cyklar, ej kul när baren skall tränga dom förbi bilen när den står inne risk för lack skador. ;)

Ett garage kan aldrig bli för litet och jag som gillar båtar och bilar kommer nog att bygga ett stor så man kan pula på vintern när det är mörkt och ruggigt väder.
 
Där sa någon något viktigt! Vi har bara pratat om längd och bredd på garaget och helt glömt HÖJDEN.

Givetvis skall alla riktiga garage ha takhöjd sådan att en begagnad saxlyft kan skruvas fast i golvet och användas. Tänk vad skönt att aldrig behöva använda domkraften någon mer gång. Begagnade lyftaf för personbilar kostar faktiskt inte så mycket som man kan tro.
 
MathiasS skrev:
Där sa någon något viktigt! Vi har bara pratat om längd och bredd på garaget och helt glömt HÖJDEN.
Det är icke att förglömma - med ett bredare garage får du större/högre vind. Ett sadeltak på ett 3-metersbrett garage ger ingen större vind... ;)
 
När vi ändå är i farten så kan man ju tänka sig ett garage med källare, kallas lämpligen "smörjgrop" i bygglovsansökan ;)
 
Funderar också på dethär med storlek på garage.

Har idag ett uthus, en gammal ladugård, som är ca 4,10 x 11,30. Funderar på att "konvertera" den till garage med infart från gaveln.

Självklart vill jag kunna få plats att meka med bilarna eller något annat utan att behöva trängas med väggarna

Jag vill självfallet kunna meka med bilen i gareget utan att behöva klämma sig efter väggarna för att få plats, så frågan är om 4,10 är för smalt ??

Längden borde inte vara något problem....

Eftersom bygganden i princip saknar riktigt golv måste det fixas på något sätt som t.ex gjutning av en platta inuti huset, så frågan är om man ska passa på att bredda huset när man ändå är igång och bygger ?

Är det överhuvudtaget vettigt att försöka gjuta ett riktigt golv inne i en befintlig byggnad ?
 
Cykelproblemet är redan nämnt men bör lyftas fram ändå - framför allt om din familj är på tillväxt. Jag har ett enbilsgarage på 40 kvm (5x8 m) - och det har inte varit för stort. Dessutom en separat ingång bredvid porten för cykelintag. 4-personsfamilj har oftast mer än 4 cyklar. Dessa tar en våldsam plats (och mycket tjat). I mitt nästa liv skulle jag också vilja ha höjd på garaget för att kunna hänga upp trädgårdsmöbler, gräsklippare etc under årstiden de inte används.
 
lätt off topic:
När jag byggde mitt garage så drog jag in rejält med ljus. En lysrörarmatur i varje hörn samt en extra över arbetsbänken.
I och med detta så har jag ljus på varje sida bilen.

Dock så är mitt garage för tillfället snickeriverkstad då jag håller på att inredda övervåningen. Om det blir som för de mesta andra kanske jag tom bygger en carport där och fyller garaget med annat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.