Storsockret
Ja, rubriken anspelar en aning på hur långt är ett snöre.

Vi har börjat kika på takbyte, och en aspekt är ju hur stort taket är. Eftersom det ligger en massa snö överallt så har jag inga mått öht så jag kan inte använda några roliga formler. Det jag har är husets storlek som är 114m2.

Försökte ändå ge mig på någon uppskattning om hur stort taket är så jag började räkna takpannor och kom fram till ca 15x60 pannor per sida, vilket skulle innebära totalt 1800st på två sidor. Kollar man på åtgång per m2 på takpannor så verkar det vara ca 9st per m2, vilket skulle innebära 200m2 om jag inte tänker galet. Med reservation för att pannorna som ligger nu är en annan storlek än vad som säljs idag, men det ändras väl inte så mycket.

Kan det stämma att ett relativt normalt hus på 114m2 har et tak på nästintill det dubbla när man räknar in takutsprång? Det är egentligen frågan jag har.

Sen om någon har någon bra prisuppskattning per m2 nu för tiden så är det såklart välkommet, men det lämnar jag annars till offerterna. Tror det är ett högst ordinärt tak utan skumma vinklar och vrår, och betongpannor känns väl aktuellt. Kastar in en bild jag hittade när jag ändå är igång

PWrDabV.jpg
 
Det verkar som om man kan få takytan uppskattad på solcellförsäljarnas sidor.
 
K
Mät hur stort huset är.
Och sen hur högt det är från marken till takfoten och till nocken. Då kan du lätt räknat arean med hjälp av matte från högstadiet (tips: Pythagoras sats).

Vi har 113kvm hus med ca 160kvm tak, väldigt likt ert. Offerterna förra sommaren låg på 900-1000kr/kvm. Men där beror det ju väldigt mycket på vad som är tänkt att ingå osv

Antal pannor per kvm är ingen bra approximation då det varierar stort beroende på läktavståndet. Bättre att mäta
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
Vi har idag fått in en första offert, jag var här när det mättes och hörde 12 nånting på bredden och 5 nånting på höjden, så om man räknar säkert så 13x6 per sida så borde taket landa på ca 156kvm (Står inga mått på offerten). Men ska väl mäta lite själv nu när det inte är massa snö överallt också.

Offerten landade iaf på 221 687 kr, och det inkluderar inte byte av någon råspont öht utan det görs löpande för 688kr/h. Inte heller inkluderat vindskivor, snörasskydd, riktning(?), skorstensbeslag.

Så ett m2-pris på en bit över 1400kr + vad som nu tillkommer, vet att en del råspont behöver bytas iaf. Priset gäller för betongpannor Benders Benderit.
 
Ingår det några plåtarbeten? Ex ränndalsplåtar om det är vinketak?

Jag tror det borde bli ca 20 - 25 000 i materialkostnad, för pannor, underlagspapp och läkt.

Jobbet gör de på typ 2 gubbar i en vecka, högt räknat. Är det väldigt brant tak kan nog arbetstiden öka lite. Sedan tillkommer ställningar, som kan vara dyrt.
 
Storsockret
H hempularen skrev:
Ingår det några plåtarbeten? Ex ränndalsplåtar om det är vinketak?

Jag tror det borde bli ca 20 - 25 000 i materialkostnad, för pannor, underlagspapp och läkt.

Jobbet gör de på typ 2 gubbar i en vecka, högt räknat. Är det väldigt brant tak kan nog arbetstiden öka lite. Sedan tillkommer ställningar, som kan vara dyrt.
Sitter vid datorn nu så jag kan klistra in lite mer info, här är vad som ingår:

- Rivning av befintligt tegel, läkt.
- Montering ny underlagspapp Mataki Haloteen 380.
- Montering ny 25x38mm strö-, och 28x70mm bärläkt.
- Montering 2 kupig ytbehandlad betongtegelpanna modell Benders Benderit
- Montering takfotsplåt ggr 2, en på råspont samt en på första bärläkt
- Montering fågellist längs takfot
- Montering ny avloppsstos 1st
- Befintlig fläktkåpa demonteras sedan återmonteras
- Befintligt plåtbeslag för skorsten monteras en flexibel övergång från betongpanna till plåtbeslaget
- Montering av nya vindskiveplåtar.
- Montering av ny takstege till skorsten ca 5 lpm
- Montering av nya hängrännor och stuprör.
- Borttagning av gammalt expansionsrör ovan tak.
- Kostnader för ställning, deponi, kran och bilkostnader ingår.
 
Då får man nog räkna upp min materialuppskattning. Plåtdetaljer är dyrt, takstege är dyr. Så kanske 20 000 till i material, och den där veckans arbete som jag högg till med är kanske en dryg vecka istället för en vecka högt räknat.

Ställningen kan vara väldigt dyr.
 
Storsockret
H hempularen skrev:
Då får man nog räkna upp min materialuppskattning. Plåtdetaljer är dyrt, takstege är dyr. Så kanske 20 000 till i material, och den där veckans arbete som jag högg till med är kanske en dryg vecka istället för en vecka högt räknat.

Ställningen kan vara väldigt dyr.
Glömde nämna att tidigare pris var med rotavdrag, utan det så var det 263k

Rotavdraget är på 41500kr. Är det 30%? Rotavdrag är väl bara för arbetskostnad? Det skulle innebära typ att

Material: 50 000kr
Arbete: 138 000kr
Ställning: 75 000
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
K
Fy fan vad dyrt är min spontana tanke.
Vi tog in offerter i fjol, landade i att det var dyrt redan då. För ett förhållandevis enkelt tak utan vinklar och vrår. Nu gör vi det själva, med hjälp av en bekant plåtslagare som gör allt plåtjobb samt bistår med erfarenhet och expertis. Budgeten för i princip samma som du skrivit, plus lite till är på 80k. Räknar med fyra hela arbetsdagar samt en halv för städning och småpill som ev. glömts. Vill du ha mer info, frågor eller tips skicka ett pm.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret
K kniv skrev:
Fy fan vad dyrt är min spontana tanke.
Vi tog in offerter i fjol, landade i att det var dyrt redan då. För ett förhållandevis enkelt tak utan vinklar och vrår. Nu gör vi det själva, med hjälp av en bekant plåtslagare som gör allt plåtjobb samt bistår med erfarenhet och expertis. Budgeten för i princip samma som du skrivit, plus lite till är på 80k. Räknar med fyra hela arbetsdagar samt en halv för städning och småpill som ev. glömts. Vill du ha mer info, frågor eller tips skicka ett pm.
Ja vi inväntar fler offerter för att se om det helt enkelt är där vi landar. Jag är väldigt sugen på att göra det mesta själv men även om jag är rätt säker på att vi skulle klara det så är det ett så stort åtagande och vi har nog ingen i vår närhet som kan vara det stödet :)
 
K
Storsockret Storsockret skrev:
Ja vi inväntar fler offerter för att se om det helt enkelt är där vi landar. Jag är väldigt sugen på att göra det mesta själv men även om jag är rätt säker på att vi skulle klara det så är det ett så stort åtagande och vi har nog ingen i vår närhet som kan vara det stödet :)
Nyckeln som jag ser det är plåtslagaren. Han/hon har koll på allt vad det heter med underbeslag och uppvik av duk mot skorsten, gångbrygga, glidskydd och taksteg, hängrännor mm. Allt som är ganska tekniskt. Så vill vi göra det själva med hjälp av vänner och bekanta så försök hitta en plåtslagare åtminstone. Resten klarar ni lätt av själva!
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Sitter vid datorn nu så jag kan klistra in lite mer info, här är vad som ingår:

- Rivning av befintligt tegel, läkt.
- Montering ny underlagspapp Mataki Haloteen 380.
- Montering ny 25x38mm strö-, och 28x70mm bärläkt.
- Montering 2 kupig ytbehandlad betongtegelpanna modell Benders Benderit
- Montering takfotsplåt ggr 2, en på råspont samt en på första bärläkt
- Montering fågellist längs takfot
- Montering ny avloppsstos 1st
- Befintlig fläktkåpa demonteras sedan återmonteras
- Befintligt plåtbeslag för skorsten monteras en flexibel övergång från betongpanna till plåtbeslaget
- Montering av nya vindskiveplåtar.
- Montering av ny takstege till skorsten ca 5 lpm
- Montering av nya hängrännor och stuprör.
- Borttagning av gammalt expansionsrör ovan tak.
- Kostnader för ställning, deponi, kran och bilkostnader ingår.
28x70 som bärläkt har iaf jag aldrig sett.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
K
S Simsonsson skrev:
28x70 som bärläkt har iaf jag aldrig sett.
28x70 är egentligen glespanel, som används för innertak.
Förstår inte riktigt varför dom avser använda den dimensionen för bärläkt. 25x48 borde absolut duga om de vill gå upp lite i dimension.
Värt att fråga om det är för att det är brant lutning eller dom avser att det är tung takbetäckning. Ändå skillnad på 3500kr lite grovt räknat.
 
K kniv skrev:
28x70 är egentligen glespanel, som används för innertak.
Förstår inte riktigt varför dom avser använda den dimensionen för bärläkt. 25x48 borde absolut duga om de vill gå upp lite i dimension.
Värt att fråga om det är för att det är brant lutning eller dom avser att det är tung takbetäckning. Ändå skillnad på 3500kr lite grovt räknat.
Undrar om det är något förberedande för solpaneler?
 
K
plåtrickard plåtrickard skrev:
Undrar om det är något förberedande för solpaneler?
Kanske det, men borde väl TS ändå kunnat ha med i sin info iaf om det är en del i beställningen till takläggarna. Sannolikt kanske dom tar lite extra pröjs för det isf. Dock har han ju råspont så finns väl konsoler och ramar att fästa i råsponten? (Har ingen koll på solcellsmontage)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.