Hur stort hus skulle man bygga om varesig bygglov eller ekonomin var begränsande? Kanske en dum fråga, men jag tror inte att man skulle vilja ha ett sovrum på 100 kvm bara för att man kunde.

Hur stora (och hur många) är alltså rummen i drömvillan?
* Sovrum (antal?)
* Arbetsrum/hobbyrum
* Vardagsrum/allrum
* Kök
* Badrum (antal?)
* Hall
* Klädkammare
* Övriga rum (vilka rum skulle man vilja ha om man fritt fick välja?)
 
  • Gilla
Ramael
  • Laddar…
Min drömvilla för vår familj 2v + 2-4b blir alltid ca 200 kvm fast jag försöker banta ner den. Eftersom det alltid finns korridorer och andra döda utymmen kan jag inte få allt det jag önskar i den ytan heller. Träningsrummet får nog strykas.

Sovrum (4) á 12-14 kvm
Arbetsrum (1) 14 kvm
Träningsrum (1) 12 kvm
Vardagsrum (1) 25 kvm
Kök med matplats (1) 30 kvm
Badrum (1) 6 kvm
Bastuavdelning med bad, omklädning (1) 20 kvm
Tvättstuga (1) 10 kvm
Hall (1) 10 kvm
Klk (3) á 4 kvm

Min nuvarade villa 225 kvm + 80 kvm biutymmen + 60 kvm garage är för stor att ta hand om. För mig finns det inget egenvärde i fria golvytor och generösa mått. Har man fri utsikt genom huset uppnår man samma känsla av rymd fast funktionerna har ingen mer yta än vad som är nödvändigt. Alla tror att vårt hur är mycket större än sina 80 kvm per plan för att vi har utsikt till minst tre håll från de flesta ställen i huset.
 
Vad kul att få drömma sig bort lite!

Jag skulle vilja ha 4 ungefär lika stora sovrum (vi är 2 vuxna och 3 barn) på sisådär 12 kvadrat. OK då, vårt kanske aningen större ;). Däremot ska vi ha en rejäl klädkammare i anslutning till vårt rum och även barnen får varsin mindre klädkammare istället för garderober.
Någonstans i en hall eller så skulle jag vilja ha en rejäl arbetsplats, men det behöver inte vara ett rum med dörr.
En toa med dusch och ett ordinärt badrum, d v s inga extravaganser där!
Stooort härligt kök vill jag ha! 25-30 kvm blir bra! Ett rejält gammaldags skafferi är en självklarhet  :D.
Däremot behöver inte vardagsrummet vara så stort, 20 kvm räcker, ffa om man har allrum uppe (och det ska man ju ha!).
Jag vill ha en rejäl tvättstuga med både klädkammare och garderober.
En viktig sak; Separat groventré med garderober och mycket plats för alla kläder (lägger in en liten halvt OT fråga här, för den som vill att svara på. Hur många vantar har vi i vår hall i just nu? Jag ska räkna och lägger ut svaret om ett par dagar... 3 barn alltså, 6, 4 och 2 år gamla!)
Har jag glömt något? Tja, blir det plats över så tar jag gärna en eller annan klädkammare till :).

Vad kan det här bli i kvadrat räknat? Skulle tro att det kan gå in på 200!

Var det bara huset man fick fantisera om  ;)?

Vi vill också ha ett garage med loft på minst 70 kvadrat, och så ett stall till mig och mina djur! Lägg till carport också för bilen lär aldrig komma in i det garaget :surprised:.
 
Drömhuset.... Ja, det tror vi att vi håller på att bygga nu.

Man kliver in genom en stor entré-dörr i hallen som är stor och luftig och med dubbel våningshöjd. Hallen är ju där man gör sig i ordning, tar emot gäster och där barnen säkert kommer att leka (när vi nu får några). I anslutning till hallen ligger ett kök på líte mer än 30 kvadrat. I köket kommer mat att lagas, middagar intagas och familjen vistas.
Salongen finner man härnäst. Ett stort, ljust rum med ett stort halvcirkelformat burspråk. Dolt längst bort från entrén har vi arbtetsrummet/gästrummet. Vidare har vi tvättstuga, toalett och kapprum på undervåningen.

Tar man sig upp en trappa kommer man till Allrummet, familjens myshörna. Där finns också en balkong från vilken man kan se ut över nejden.
På var sida av Allrummet har vi sovrummen och ett stort familjebadrum med bastu och bubbelbad. I sovrummen finns inga tråkiga vita garderober utan varje sovrum har en egen gå-in klädkammare.

Ungefär så ser vår drömhus på ca 210 kvadrat ut.
 
När vi letade hus gjorde vi en "önskelista" på funktioner vi vill ha i huset. Jag hittar inte listan just nu, men den var något åt det här hållet:

- Sovrum (vi har inga barn, så ett räcker än så länge)
- 2 arbetsrum
- Hobbyrum för snickerier och annat dammigt
- Bibliotek
- Matrum med plats för 12 personer (kan kombineras med bibliotek)
- Gästrum (kan kombineras med ett arbetsrum eller bibliotek)
- Vardagsrum
- Kök med matplats
- Badrum med både badkar & dusch (eller två badrum, ett med badkar och ett med dusch)
- Extra gästtoalett
- Stora förvaringsutrymmen, gärna både kall- och varmförvaring
- Rymlig tvättstuga med plats att hänga tvätt
- Garage med plats att mecka
- Förvaring för cyklar, gräsklippare m.m. (ev. i separat bod i trädgården)
- Inglasad altan eller växthus, eller både och

Vi har nu nästan lyckats klämma in allt detta på 76 kvm + hel källare ;-) Vi har kök, sovrum, vardagsrum, matrum/bibliotek med plats för 8 personer, och badrum med badkar på bostadsvåningen. I källaren finns ett arbetsrum/gästrum, extra "finarbetsyta", snickerihörna i pannrummet, bastu, dusch & tvätt, garage och en matkällare. Det vi saknar är ett till ordentligt arbetsrum, en extra toalett och större matplats. Dessutom skulle sovrummet gärna få vara större.
 
Tja, hur stort säger man att Versaille är? 18000 kvadratmeter? Om jag får drömma fritt så vore det dock kul att klå Versaille, så ska vi säga 20000 kvm jämnt?

Sedan är det klart att jag vill inte dammsuga allt det själv ;)
 
3 sovrum på ca 15kvm.
1 arbets/musikrum på 15vm.
köket ca 25kvm.
Vardagsrum på 35 kvm med plats för matsalsbord och soffgrupp.
Tvättstuga på ca 12kvm.
Stor klädkammare 10kvm.
2 Badrum på ca 8kvm.
Rymmlig hall och inga korridorer. Jag har inte så höga krav men det är bättre med sovrumm på ca 12-15 än de på 8-10kvm. Man kommer ju inte åt att städa så små rum. Idag kommer jag knappt in med dammsugaren under sängarna.
Med två barn har man märkt att man inte kan få tillräckligt stora förvarings utrymmen. Gärna dubbelgarage med förråd och föråddsdörr.
Ja tack Huset blir nog ca 160kvm om man bara kunde göra precis som man ville ha det. Tyvärr styr vår ekonomi endel, vi har krympt ner vårt till ca 143kvm.
 
Mitt svar på frågan är: MINDRE än jag trodde!!

Har alltid drömt om stor plats och vi köpte ett begagnat hus på 210 m2, varav en del förvisso är biyta i källaren, men denna har bostadsstandard. När vi började fundera på att bygga nytt, för att slippa allt underhåll och renovering, valde vi medvetet en mindre storlek. Att dra runt ett stort hus, med städning, leksaker som hamnar överallt, papper som hamnar överallt, osv... krävde mycket mer än vad jag trott. Det ska bli så skönt med 145 välplanerade kvadratmeter, bestående av tre sovrum, ett arbetsrum, kök och vardagsrum i öppen planlösning samt stort allrum på ov (där också sovrummen ligger). Två dusch/bad, en klädkammare, en tvättstuga. Tillika blev det en liten, nätt tomt i utkanten av staden där vi jobbar och har tillgång till barnvakt.

Drömhus, tja, det skulle jag inte sagt för tio år sedan då jag drömde om en stor villa kanske en bit utanför stan. Men jag tror faktiskt att detta är drömhuset för just oss just nu. ;)

/Lena
 
Jag måste säga att jag alrig önskat så många eller extremt stora rum. Jag blir bara nervös av tanken på att städa och underhålla...

Optimal planlösning på mindre yta är väl snarare vad jag drömmer om.

Ideal:
Sovrum 14 m2
2 st barnrum 10-12 kvm
Gäst/arbetsrum <8kvm
Dusch/WC 3kvm
Badrum 6-8 kvm
Kök 20-24 kvm
Vardagsrum 26-30 kvm
Klk tot 4 kvm
Grovkök/klädvård 8-10 kvm
Kanske bastu?
Hall liten men öppen och luftig
Korridorer, så få som möjligt.

Detta har jag i stort sätt klarat av att få plats med på 130 kvm i mina skisser.

Då är jag maximalt nöjd. Och drömmer vidare om köksplanering, färger och inredning...


 
Stort med mycket förvaring och öppna lättstädade ytor, det är drömmen. Visst fjällstugan på 50 kvm går ganska fort att städa MEN det blir också stökigt jättefort, även fast den är välplanerad, eftersom vi är många som ska samsas på en relativt liten yta. Jag upplever det som att stora barnrum är lättare att hålla ordning på. Ett stort välplanerat kök är lättstädat. En stor öppen hall med bra förvaring är lättstädad. En stor tvättstuga är också mer lättstädad och man slipper ha grejor överallt osv. Alltså jag gillar stort om det är välplanerat.
 
Jag håller med om att stort och välplanerat är bra. Personligen är jag stor, 195 cm, och gillar därför inte "trånga" lösningar. Jag behöver utrymme att röra mig fritt utan att slå i någonting.

Idag bor jag på 80 välplanerade (men små) kvadrat i två plan och funktionsmässigt är det jättebra, men jag blir galen på småsaker som att man inte kan gå från köket till vardagsrummet om toadörren är öppen. Den måsta vara stängd.

Samma problem uppstår då man som jag har små barn och trappgrindar. Man kan inte gå runt trappgrinden på övervåningen, utan måste gå in i ett sovrum, stänga grinden och sedan gå förbi.

Jag har råkat ut för samma saker i större hus. Främst dörrar som går ut från rum och ställer till problem med gångvägar. Enligt mig är optimal dörrplacering i ett rum i ett hörn och dörren öppnas inåt mot hörnet. Alltid.

Om man vill ha en dörr mitt på väggen (vardagsrum, kök etc.) tycker jag att ett valv är bäst. Inget att slå i. Speciellt om man tar en hyfsat "slät" design.

Dörrar som "sticker ut" ska bort. Om ni har en sån på planlösningen, fundera på om man kan lösa det genom omhängning eller genom att flytta dörren.

Infällda hyllor (även i badrum). Skåp för förvaring av alla de slag, gärna med skjut- eller vikdörrar. Mjuka linjer överallt. (En köksö SKA ha rundade kanter). Skjutdörrsgarderober. Tillräckliga avstånd mellan vägg och bord (en person ska kunna gå obehindrat bakom en som sitter) eller bänk till bänk (I-kök). Man ska i stort sett överallt utom i ett dörrhål kunna vara två personer obehindrat. Korridorer/passager måste vara tillräckligt vida. Trappor ska gå längs med väggar och helst ha ett förvaringsutrymme avdelat med vägg under (hatar att slå huvudet i trappan).

Utstickande möbler ska bort, om utrymmet inte är tillräckligt generöst, och de inte stör gångvägarna.

Ett kök ska vara tillräckligt stort (och välplanerat) för att minst två personer ska kunna arbeta i det samtidigt. Nån ska kunna plocka ur diskmaskinen utan att den som lagar mat och går mellan spis och kyl snubblar över luckan. Över huvudtaget alla lösningar som kräver att man måste "gå runt" är värdelösa och ska bort.

Detta synsätt för också med sig fördelarna med att det blir lättstädat, då man har utrymme nog för att släpa med sig en dammsugare överallt.
 
Meg och verktygsrookie: vad är stort för er? Större än 50 eller 80 kvm förståss... Jag menar, uppfattning om det "stora" varierar.

Välplanerat? Självklart!
 
Föräldrasov 20 kvm + 2 klädkammare
3xBarnsov 15 kvm
Kök med matplats 25 kvm - med köksö/spis/ho + diskbänk + skafferi 5 kvm
Tvättstuga/groventré med plats för strykning, torkskåp, torktumlare och tvättmaskin samt tvättho med bänk 15 kvm
Bibliotek/musikrum för piano/tromboner etc (vi har mycket böcker) 20 kvm
Vardagsrum 25 kvm med plats för julgran+släkt!
Allrum för tonåringars umgänge 20 kvm
Matsal 20 kvm (se ovan)
2xarbetsrum/hobbyrum a 10 kvm
Välkomnande hall med gott om plats för att få undan kläder
Familjebadrum med bastu/bubbel/dusch 20 kvm
Gästtoalett 10 kvm med dusch
Förvaringsutrymmen (Förra huset hade kattvind med ståhöjd!)
Källare/Matkällare
Dubbelgarage

Hmm... det blir 245 kvm + hel källare. Vi kommer nästan upp i det efter planerad tillbyggnad(210 kvm) - men det saknas 1 barnrum jämfört mot listan ovan, och ingen
källare samt annan rumsplanering. Så optimalt är det inte - men det ligger bra :)

Och så vill jag ha Bibliotek-Vardagsrum-Matsal i fil, Halvvalmat mansardtak, Groventré/tvätt i anslutning till köket, familjebadrum i anslutning till sovrummen och barndelen borta från vuxendelen så vi inte stör varandra ;-)


Problemet är ju att drömhuset förändras med tidens behov - om 20 år behöver vi ett annat hus med annan planering när det inte längre finns barn - och som mina föräldrar upptäckt behövs det en tredje planering när 4 barn + respektive + barnbarn tittar förbi...

Jag kanske skulle köpa mig en vinterbonad lada och inreda med tygskärmar :)
 
Hej, lillbjorn, ja vad är stort? Allt är ju förstås relativt och precis som sagts här så om det är stort men illa planerat så hjälper ju inte storleken så mycket. Vårt hus som vi bygger nu är ungefär så här: Kök 30 kvm, skafferi 2 kvm, hall 10 kvm med klk, vardagsrum 38 kvm, kontor/ gästrum 12 kvm, klädvård 10,5 kvm, litet badrum 4,5 kvm, allrum 24,5 kvm, stort badrum 14 kvm, bastu 4 kvm, föräldrasovrum 22 kvm + klk 5,5 kvm, 2 st barnrum à ca 16 kvm (inbyggda garderober), förråd under trappan, dubbel carport med 25 kvm förråd/hobbyrum. Vi skulle lätt ha kunnat bygga större om det inte vore för att ekonomi, tomtstorlek osv sätter vissa gränser. Välplanerat? Ja, det känns så nu men det vet man nog inte förrän man har bott ett tag. Sen varierar det väl vad som är välplanerat. Det som funkar jättebra för en familj kanske inte funkar för en annan.
 
Det här var ju en jätteskoj fråga att följa...

Själv har jag alltid velat ha stora ytor att röra mig på och är uppväxt i ett hus på drygt 200 kvm så nu när jag har börjat titta runt och skissa egna på hus ligger de runt den storleken.

MEN - nu gällde det drömmar och då är det en helt annan femma...
Något sådant här blir mitt hus:
1 sovrum till mig och frun
3 sovrum till barnen (om vi nu får tre stycken)
1 arbetsrum till mig
1 arbetsrum till frun (vill inte ha hennes papper blandat med mina papper)
1 gästrum
1 allrum till ungarna att leka på
1 tv rum
1 matrum
1 vardagsrum att umgås i
1 bibliotek där man kan läsa och lyssna på musik
1 lekrum till mig där jag kan ha mina flipperspel, biljardbord och darttavla. Här ska jag ha min egen bar också såklart och discokula i taket
plus övriga utrymmen såsom
vinkällare
tvättstuga
garage
hobbyrum (att snickra och meka i)
rejäl matkällare  
förråd
klädkammare
och vind.

Så jag nöjer mig med ca 400 kvadrat och städhjälp  ;)

Var faktiskt och tittade på ett hus som enligt mäklarens beskrivning var 191 + 70 kvm biyta. När vi kom dit upptäckte vi bara genom att räkna på de ritningar som mäklaren tillhandahöll att huset var på över 600 kvadratmeter totalt med en boyta på 400! Det är faktiskt sant! Det var den värsta felmätningen jag någonsin sett och när jag frågade mäklaren hur de ens kunde marknadsföra huset som så "litet" med tanke differensen mellan den uppgivna taxeringsytan och verkligheten svarade han kallt "Vad som står i pappren som skattemyndigheten har är en sak mellan ägaren och dem. Vi har inget ansvar för det." Och det märkliga är att mäklaren hjälper till att utbilda andra mäklare på utbildningen... "God fastighetsmäklarsed"...?  ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.