Vi har haft kontrollbesiktning av vårt nya hus där vissa skador som finns på panelen inte ansågs vara felaktiga enligt besiktningsmannen. Min teori, som jag inte har några bevis för, är att skadorna uppstod under omlastning av blocken från en stor till en mindre lastbil. Samtliga skador sitter antingen längst nere på fasaden eller på mitten på samma höjd på fasaden, strax ovanför huset midja. Förutom de två bilderna så finns två andra skador på fasadplankor som följer mönstret, men de ansågs som fel och skall bytas ut. Tycker ni att man skall accptera dessa skador? Finns det något skrivet om toleranser för sprickor i träpaneler? Utöver dessa fyra skador är panelen sprickfri
2015-11-02 10.35.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-11-02 10.34.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är väl bara sprickor som uppkommit då man spikat panelen.
Så länge det inte är värre, så är det något man får räkna med, vid träpanel.
 
Båda de bilderna visar ju på spik som satts alldeles för nära brädans kant och sprickorna kommer som ett brev på posten. Kan det vara en spikpistolförsedd fabriksarbetare som slentrianmässigt drar pistolen längs brädorna och ibland missar när han skjuter? Tråkigt och fult såklart, sen vet jag inte hur stor skada - om någon - detta kan ge upphov till.
Är det praktiskt möjligt att demontera brädorna och ersätta med ny kanske jag hade gett mig på att göra det själv. En annan lösning vore kanske att lägga i lämplig fogmassa innan målning. Möjligen skulle jag kunna tänka mig att fråga leverantören om de kan stå för lite pekuniär ersättning som goodwill. Vet inte om jag kunnat med att be dem åtgärda på plats....?
 
Sista bilden visar ju att en stor del av kanten saknas. Fine att några brädor råkar spricka, det syns troligtvis inte efter några lager färg heller...men när det börjar saknas bitar av panelen så är min gräns nådd. Jag skulle inte ha accepterat det. Att få panelen utbytt är väl orimligt, men som företagare hade jag erbjudit prisavdrag.
 
Nån som vet om det finns angivet i svensk standard eller Hus AMA vilka toleranser som är godkända?
 
byta eller prisavdrag
 
De spruckna panelbrädorna ska bytas utan snack , de har troligtvis spruckit vid spikning och borde bytts i fabrik reklamationer blir dyrare att rätta på bygget.
Är det en täckbräde vid en blockskarv man ser ? kan vara intressant att lossa den och se hur man har löst tätningen.
 
Se Besiktningsmannaboken. Vid besiktningen ska besiktningsmannen kolla så att inga paneler är spräckta (s20). Vad gäller fackmässigheten ska panelen vara spikad eller skruvad minst 30 mm från nederkant (s30).

De spruckna panelbrädorna ska bytas innan slutbesiktningen, eftersom det inte är fackmässigt utfört.
 
Vanbeasten skrev:
Se Besiktningsmannaboken. Vid besiktningen ska besiktningsmannen kolla så att inga paneler är spräckta (s20). Vad gäller fackmässigheten ska panelen vara spikad eller skruvad minst 30 mm från nederkant (s30).

De spruckna panelbrädorna ska bytas innan slutbesiktningen, eftersom det inte är fackmässigt utfört.
Tack. 30 mm från nederkant hade jag missat, äntligen en siffra som går att mäta. Då är det lättare för mig att motivera varför de skall bytas.
 
Jag hade inte bråkat om snickare har i övrigt genomfört ett bra jobb. Lite fog och två strykningar så kommer du inte att märka det.
 
bYkICr skrev:
Jag hade inte bråkat om snickare har i övrigt genomfört ett bra jobb. Lite fog och två strykningar så kommer du inte att märka det.
Har du tittat på bilderna ?
 
S
bYkICr skrev:
Jag hade inte bråkat om snickare har i övrigt genomfört ett bra jobb. Lite fog och två strykningar så kommer du inte att märka det.
nja. det där kommer inte att försvinna efter lite färg å fog
 
Polos skrev:
Har du tittat på bilderna ?
Ja, jag har tittat på bilderna.
 
SBH skrev:
nja. det där kommer inte att försvinna efter lite färg å fog
Försvinner gör det inte, men inta att märkas så länge man inte gå omkring med förstoringsglas.
 
Nej har man en ledarhund så syns det nog inte
 
  • Gilla
avendere
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.