Hej, alla!

Jag vet att det här har diskuterats förut, men just sådana här erfarenheter kan man inte få för mycket av.

Hur stora lån fick ni efter ert husbygge (planerar ni att få)?

Tänker ni amortera, i sådana fall hur mycket?

Vad räknar ni med att ha för månatlig kostnad förknippad med boende (inkl. räntor och drift)?
 
Hej!
Detta ämne intresserar mig mycket också av någon anledning ;)

Vi kommer att låna hutlösa 2,7, då ingår tomt, enplanshuset på ca 158 kvm och garage.
Vi säljer vår bostadsrätt för minst 650 000, har lån på ca 95 000. Betalar 15% kontant och löser billåntet för vinsten. Gör att vi lånar 2,4.

Var på banken igår och fick beviljat lånelöfte. Hon räknade på 25 %rörligt, och sen lika delar 1+2+5 år och med ränterabatt på 0.6 så kommer vår månadskostnad inkl. 2500 i drift och 1000 i amortering hamna på ca 7300 (räknat på dagens ränta, kommer väl se lite annorlunda ut när vi väl "lånar" pengarna kanske). Med riskanalys med 3 % högre räntor över lag har vi i alla fall 20 000 kvar att leva på i månaden (24 000 räknat på dagens räntor).

Idag betalar vi för månadsavgift,lån +amortering (1200) + bilen 8500:-, så det blir kanske till och med billigare, ialla fall inte dyrare....

Hoppas det gick att förstå vad jag skrivit, det blev mycket siffror, kommatecken och parenteser ser jag!

Ha en bra dag!

/Monica
 
Hej,

- Lån på 2000000 kr
- Amorterar inget för tillfället (sparpengarna går just nu till sommarens garagebygge)
- Boendekostnad 2005 = 8617 kr (4 lån a´ 6 år, 4 år, 2 år och rörligt)

 
Vi kommer att låna 2.3 mille
Hur vi ska lägga lånen e inte riktigt bestämt. Förmodligen hälften bundet på 5 år och resten rörligt. Vi kommer att armotera direkt ca 1500-2000kr per/mån.

Blir ca 8-10´i månaden...inkl drift..(sen beror det ju på pm man skattejämkar åxå)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.