Ja de undrar jag?? Har fått höra att jag inte kan ha större en 15*15 cm i dusch o badrum pga av att golvet ska luta?? Stämmer detta? Tänkte att tex i vårat badrum som kommer bli ca 12 m2 e ganska stort kan man verkligen inte ha så stora som 33*33? Alltså jag tänker att lutningen spec. i ett så stort badrum borde bli ganska "lätt" lutning o då inte borde bli ett problem o tex under badkaret kanske ha små för o underlätta? (lutningen)?? Nån som vet?? Snälla svara snabbt=) Tack så länge=)
 
Det går alldeles utmärkt att ha stora plattor på golvet, så länge du har mindre i duschen och under badkaret. Det är framförallt där som "fallet" ska vara. Vi kommer också ha ett lite större badrum (15 kvm) och vi har valt 30x60 plattor till både vägg och golv. Med inbyggt badkar syns inte ens "fallet", och i duschen blir det samma platta som övriga golvet, fast i en annan storlek (10x10). Finns inte mindre storlekar i samma serie kan alltid plattsättaren dela befintliga plattor.

Lycka till!
:)
 
Jag har igår lagt 30x30 klinker på att badrumsgolv som är 5,5kvm och det är INTE att rekomendera iaf...... Det funkar däremot i ett stort badrum som har ett långt och jämnt fall.
Lokalt runt golvbrunnens fall (2%lutning) bör du helst ha 20x20 eller mindre för att plattorna skall passa bra med varandra och hamna kant-i-kant.
 
Ok, Tack för svaren..men har ni alltså gjort de själv el. har en "riktig" som jobbar me sånt gjort de åt er??? De har väl me försäkringar osv o göra att allt blir rätt?? Spec. i ett badrum (De här e bara va jag hört tycker de låter konstigt att man inte kan lägga in större en 15*15 cm) O en frågas till, om man köper egna platter brukar en riktig "plattsättare" el. va de heter lägga in då fast de inte e deras klinker? Tack så jättemkt på förhand :)
 
sasha skrev:
Ok, Tack för svaren..men har ni alltså gjort de själv el. har en "riktig" som jobbar me sånt gjort de åt er??? De har väl me försäkringar osv o göra att allt blir rätt?? Spec. i ett badrum (De här e bara va jag hört tycker de låter konstigt att man inte kan lägga in större en 15*15 cm) O en frågas till, om man köper egna platter brukar en riktig "plattsättare" el. va de heter lägga in då fast de inte e deras klinker? Tack så jättemkt på förhand :)
Vi har alltid anlitat plattsättare (ja, det heter så). Personligen tror jag man får det snyggaste och snabbaste resultatet med ett proffs, men givetvis kan man göra det själv om man är händig! Det som är viktigt ur försäkringssynpunkt är att dokumentera arbetet noga med bilder och kvitton, särskilt om man gör det själv.

Det är inte så konstigt att du helst inte ska lägga in större plattor än 15x15 när du ska ha ett ordentligt "fall", dvs en lutning på golvet. Det är mycket svårt att få det bra med större plattor, både vad gäller det estetiska och säkerheten. Som jag skrev tidigare, försök hitta en serie klinker där det finns båda stora och små, men annars går det som sagt att dela de stora.

En plattsättare lägger in vilket klinker/kakel som helst, det är ju inte han som säljer det! ;-). Du väljer helt själv vad du vill ha i butikerna och köper ut det själv. Dock har de flesta plattsättare konton i olika kakelbutiker och på så sätt får du köpa genom dem med kraftig rabatt (15-30%). De får inte göra vinst på materialet förstår du...

:)
 
Nämen åhh tack så jättemkt! De här e nämligen min svärfar som dillat i mig alla ideer...varför har jag inte tagit reda på fakta tidigare!!?? Tänkte oxå som så att man kan ha mindre i duschen o tex under badkaret o resten stora...han har även sagt att plattsättare bara lägger sitt egna....o den han känner som faktiskt e plattsättare säger att han bara tar sitt egna men för vår skull skulle han göra ett undantag men då måste de va max 15*15...åhh va arg jag e nu! Både på min svärfar o för att jag e så dum o "Litade" på han >:( O detta e du alldeles 100% säker på?`Kan helt enkelt köpa klinker på k-rauta tex??
 
Ja, men självklart kan du köpa plattor var som helst! Sedan kan ju förstås plattsättaren ha synpunkter på kvalitén och på hur de bästa ska ligga, så det får man ju lyssna på.

Att en plattsättare bara har "sina egna" plattor tycker jag låter mycket underligt. Kolla då upp vad det är för priser han "säljer" dem för, du ska alltså inte betala samma som i affären då han har rabatt! Det är bara du som ska tjäna på att kaklet blir billigare genom hans försorg. Det enda som kan kosta är tiden han lägger ned på att köpa ut materialet.

Lycka till!
 
Tack tack! Imorron ska jag ringa runt o kolla lite=)
 
Jag har lagt mina plattor själv.

Plattläggare likväl som andra hantverkare: snickare, rörmokare, elektriker osv vill ju HELST leverera materialet också eftersom de tjänar pengar på det också,

Det är många plattsättare som inte gör jobbet om de inte får leverera materialet. (samma för elektriker, rörmokare osv).
 
Så här löste jag plattsättningen med 40x40 plattor.
De som ligger i hörnen är delade på diagonalen och har en tätare fog.
bild0493.jpg
 
Åhh jättetacksam för svar...och vilken smart lösning o dela dom diagonalt sådär :) Men frågan e va säger en "riktig" plattsättare igentligen om de där? Så stora?? Jag måste ringa runt o kolla men de tar litegranna emot...
 
sasha skrev:
Åhh jättetacksam för svar...och vilken smart lösning o dela dom diagonalt sådär :) Men frågan e va säger en "riktig" plattsättare igentligen om de där? Så stora?? Jag måste ringa runt o kolla men de tar litegranna emot...
Det är ju så "riktiga" plattsättare gör, bland annat... ;)
 
Hmm jag tänker så att de måste va så men min dryge svärfar har gjort mig så osäker :'(
 
Vad menar du med att plattfirman inte får göra någon vinst på materialet? :-? Jag kan köpa loss en del plattor via firman för mer än 50 % av butikspriset då kan firman ge 20 % till kund och ändå tjäna 30 % så jag förstår inte resonemanget.


lbg skrev:
[quote author=sasha link=1147287860/0#3 date=1147357267]Ok, Tack för svaren..men har ni alltså gjort de själv el. har en "riktig" som jobbar me sånt gjort de åt er??? De har väl me försäkringar osv o göra att allt blir rätt?? Spec. i ett badrum (De här e bara va jag hört tycker de låter konstigt att man inte kan lägga in större en 15*15 cm) O en frågas till, om man köper egna platter brukar en riktig "plattsättare" el. va de heter lägga in då fast de inte e deras klinker? Tack så jättemkt på förhand :)
Vi har alltid anlitat plattsättare (ja, det heter så). Personligen tror jag man får det snyggaste och snabbaste resultatet med ett proffs, men givetvis kan man göra det själv om man är händig! Det som är viktigt ur försäkringssynpunkt är att dokumentera arbetet noga med bilder och kvitton, särskilt om man gör det själv.

Det är inte så konstigt att du helst inte ska lägga in större plattor än 15x15 när du ska ha ett ordentligt "fall", dvs en lutning på golvet. Det är mycket svårt att få det bra med större plattor, både vad gäller det estetiska och säkerheten. Som jag skrev tidigare, försök hitta en serie klinker där det finns båda stora och små, men annars går det som sagt att dela de stora.

En plattsättare lägger in vilket klinker/kakel som helst, det är ju inte han som säljer det! ;-). Du väljer helt själv vad du vill ha i butikerna och köper ut det själv. Dock har de flesta plattsättare konton i olika kakelbutiker och på så sätt får du köpa genom dem med kraftig rabatt (15-30%). De får inte göra vinst på materialet förstår du...

:)[/quote]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.