Jag har idag ett litet badrum med en 40W lampa.
kommer att bygga ut badrumet & då får badrumet 12st 20W 12V spottar + 4 eller 6 spottar i badrums möbeln, gissar ätt deta också är 20W 12V
komer också att ha en bastu med 2 st 40W lampor.

hur stor säkring krävs? måsta jag dra in en nu matning till detta eller klarar min nuvarande matning av detta? har idag en 10A säkring (vet ej hur tjocka kablarna är)

nån som kan räkna?
 
hej
normalt kan man räkna med att man kan plocka ut 2300w på en 10 amps säkring i en villa installation
 
kan man helt enkelt bara räkna på wat + wat, även om det ena är 230V & det andra är 12V

förstod ni frågan?
 
Jo, jag förstår hur du tänker, men strunta förtillfället i att apottarna drivs med 12V, de har lika hög effekt oavsett vilken spänning de drivs med.

volt*ampere=effekt.
Med en 10Asäkring kan du plocka ut 2300w. Normalt är det trådar på 1,5mm[sup]2[/sup] som gäller. Vid extrema fall kan det behövas grövre. I teorin alltså.
 
då ska jag med råga kunna driva allt & mer där till på den strömkaben som finns
bubbelkar & bastu får en ny dragning ialla fall.
men belysning & några eluttag får gå på det som finns där idag.
 
CarMan skrev:
då ska jag med råga kunna driva allt & mer där till på den strömkaben som finns
bubbelkar & bastu får en ny dragning ialla fall.
men belysning & några eluttag får gå på det som finns där idag.
Rätt tänkt! Blubbad på egen säkring, bastun lika så. Du kan köra belysning och uttag på samma säkring. Beror iofs på lite på hur kraftig hårtork ni har och så! Dammsugaren skall nog inte kopplas in på samma säkring som belysningen, den har i sig själv väldigt hög effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.