...om man inte räknar med matplats, utan endast själva arbetsköket (undantag om man har matbord inne i köket förstås).

Jag vill ha kök med "bardisk" (alt. köksö) för frukostmatplats samt matskafferi på ca 3-4 kvm och jag vill ha ett rymligt kök. Vill ju gärna att barnen ska kunna vara med och laga mat när de blir lite större (i.e. kan stå själva på en stol vid köksbänken) utan att man behöver trängas. Dessutom vill jag ha 70 cm djupa arbetsbänkar.

Tips på köksfabrikant?

Är 20 kvm att ta i lite väl mycket..? :-/
 
20 kvm låter härligt....stora kök blir ofta husets pulserande hjärta där alla träffas och gör allt...mat,läxor, lekar, grannfika, diskussioner....
 
Köket i vårt blivande Älvsbyhus kommer att bli lite mer än 20 kvm. Det ska bli helt underbart. Jag tror inte att det är för stort.
 
Sälv ska jag ha ett arbetskök på ca 30 m2 + matplats så jag tycker inte det blir för stort
 
Det låter bra, men planeringen är viktigast, vi ska se till så att man kan arbeta flera samtidigt. Jag och min man lagar ofta mat tillsammans och barnen hjälper till ibland. Vår arbetsdel blir ca 20kvm med bar mot vardagsrum. Kök ca 35kvm, totalt 80kvm + skafferi 4-5kvm. Nu har vi valt väldigt öppen planlösning då ett barn har rullstol.
Utgång till trädgård direkt från arbetsköket tycker jag också är viktigt. :)
 
Vårt kök är 8x6 meter, dvs 48 kvm, men om man då har vi matbordet där med.

Om man tar bort platsen för bordet har vi runt en 30 kvm och det känns som ett stort kök.

Vi har gjort som ett U med en köksö i mitten. Tanken bakom detta är att jag (som alltid lagar maten) inte skall behöva stå själv och laga maten utan vännerna skall kunna stå vid bardisken och ta ett glas vin under tiden.

Köket är det största rummet i huset en bra bit större än vardagsrummet och så känner vi att det skall vara, men det beror så mycket på hur man brukar umgås.
 
Förresten, jag har en mycket bra rekommendation på kökstillverkare för er som någonstans runt Varberg.

Himle kök
Detta är en lite verkstad där man gör ca två kök i månaden. Med andra ord finns det inga standardkök, utan alla kök är anpassade. De använder mycket massivt trä och har på detta mycket förmånliga priser.

Vårt kök är i oljad ek, allt synligt är massivt samt över skåpen är byggda helt i massivt ek.

Sedan har vi askbänkar till detta.

Priset? Ja jämfört med ballingslövs eklaminatkök ligger vi ca 5% upp. Men då har vi valt väldigt hantverksmässigt svåra lösningar.

Jag ger dem 5 stjärnor

Dock rekomenderar jag att ni har era ritningar på köket klara när ni kommer dit då det inte finns några uppbyggda kök att se på.
 
byggherreNR1 skrev:
Förresten, jag har en mycket bra rekommendation på kökstillverkare för er som någonstans runt Varberg.

Himle kök
Detta är en lite verkstad där man gör ca två kök i månaden. Med andra ord finns det inga standardkök, utan alla kök är anpassade. De använder mycket massivt trä och har på detta mycket förmånliga priser.

Vårt kök är i oljad ek, allt synligt är massivt samt över skåpen är byggda helt i massivt ek.

Sedan har vi askbänkar till detta.

Priset? Ja jämfört med ballingslövs eklaminatkök ligger vi ca 5% upp. Men då har vi valt väldigt hantverksmässigt svåra lösningar.

Jag ger dem 5 stjärnor

Dock rekomenderar jag att ni har era ritningar på köket klara när ni kommer dit då det inte finns några uppbyggda kök att se på.
Låter intressant! Vad gick hela ert kök på? De gör alltså helt skräddarsytt i vilket material man vill?

Någon annan som har förslag på och/eller referenser från andra kökstillverkare som skräddarsyr?
 
Ojojoj, ni har ju mastodontkök hela högen! Hur stora hus bygger ni egentligen? Vårt kök inkl matplats kommer att trängas på ynka 18 kvm... Hohoho, men det finns ju ett liv utanför köket...eller kommer jag ihåg fel?
 
Så sant som det är sagt! Nä, vi är faktiskt nöjda med ett litet kök, hade inte så mycket att välja på och vi tycker det duger gott, frågar inte efter större. Men visst, hade det varit större så hade ju inte det varit ett minustecken...
 
Vårt blir cirka 21,5 för själva köket, sedan tillkommer en matplats samt matsal på 19 till. Vidare ett skafferi på 2,8. Borde räcka för oss 3 små personer.

Håller med övriga om att alla ändå samlas i köket av någon anledning på partys så lika bra att dra till med plats.

Brgds Ingvar
 
HEJ!

Vårat kök är 20 kvm. Vi tänkte oss från början ett kök med bardisk. Men den tanken la vi på hyllan när vi bestämde oss för just det här huset.
Enligt min uppfattning är det alldeles för lite för att ha en bardisk. Men det beror på vilka mått köket har. Ska tillägga att det är inklusive en matplats i burspråk!
Vi har också en matsal i anslutnng till köket. Den är på 18 kvm

Jag tycker att det är bra att besöka en köksutställning och få se hur långt/brett man tycker att det behöver vara mellan bänk och köksö eller bardisk. Ofta har de färdigritade husen minimum avstånd. Vilket käns trångt! Tror att det är 90 cm eller 1 m.

Mvh SABINA



 
Idalind: Jag har skickat uppgifterna på mail till dig.
 
Vårt är på cirka åtta m[sup]2[/sup]. Det räcker som arbetskök men man måste vara beredd på att förvara en del sällan använda grejer på annat håll i huset (och leva med matkällaren som skafferi). Lite större är nog önskvärt om man sitter med ett tomt papper framför sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.