Efter att ha läst endel inlägg på detta forum så har jag förstått att folk vill ha så stora tankar som möjligt. Alltså om man eldar med ved såklart.

Jag själv har beställt 2*750l och den ena är förberedd med solslingor. Jag har inte råd att installera fler tankar nu men anledningen till att jag frågar är detta. Min svärfar påstår att man inte behöver så stora tankar. Min farsa som är gammal röris tycker att jag ska skita i vedeldning och ackutankar och istället satsa på bergvärme, men det är en annan historia.

När jag påpekade för min svärfar om mina framtidsplaner om att installer åtminstone en 500l tank till så tittade han oförstående på mig och skaka på huvudet.  :surprised:

Så nu undrar jag om jag egentligen behöver mer volym? Huset jag bor i är 1-plans med källare(som jag dränerade och isolerade utvändigt förra året) Vi gjorde av med dryga 20-25 kWh förra året i värme räknat. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med stor tankvolym? Huset är på 210 m2 inräknat med källaren.
 
Antingen får du räkna på effektbehovet för huset, när det är kallt, eller köra med tumregler.
Anta att du kan sänka temperaturen på vattnet 50°C, innan det blir för kallt för att göra någon nytta. I 1500 liter vatten kan du då lagra 87 kWh. Eldar gör du under kanske sex timmar, när det är kallt. 87 kWh ska alltså räcka under 18 timmar. Det ger en medeleffekt på 4,8 kW. Jag tvivlar på att det är tillräckligt för att vara bekvämt när det blir riktigt kallt, men det bör räcka för det mesta. Hur långt norrut bor du?

En tumregel säger 10 liter vatten per m² uppvärmd yta.
En annan säger hälften så mycket som du hade oljetank, om du nu hade en sån tidigare.
Sen ska du ha en panna, vars eldstadsutrymme är 12-18 gånger mindre än tankvolymen, för att de ska passa bra ihop. Dessutom ska den ge tillräcklig effekt för att kunna ladda tankarna på de sex timmarna. I exemplet drygt 20 kW.
 
Kan säga att vi som har liknande storlek på huset (95 boyta+92 källare+25 garage) där vi har ca 21 grader inne, 18 i källaren och ca 14 i garaget har en panna på 35 kW och 1,5 kubik acc. Det är absolut inte för mycket ackumulaorvolym! Hade vi haft plats så hade vi gärna haft mer! Det hade inte gjort något om pannan hade varit större heller... Och det slutna expansionskärlet känns definitivt som på gränsen till för litet (150 liter), vi som är vana vid öppna system tycker det känns besvärande när trycket varierar mellan 0,5 och 1,5 bar mellan tomt och fullt system.
 
apersson850 skrev:
Antingen får du räkna på effektbehovet för huset, när det är kallt, eller köra med tumregler.
Anta att du kan sänka temperaturen på vattnet 50°C,  innan det blir för kallt för att göra någon nytta. I 1500 liter vatten kan du då lagra 87 kWh. Eldar gör du under kanske sex timmar, när det är kallt. 87 kWh ska alltså räcka under 18 timmar. Det ger en medeleffekt på 4,8 kW. Jag tvivlar på att det är tillräckligt för att vara bekvämt när det blir riktigt kallt, men det bör räcka för det mesta. Hur långt norrut bor du?

En tumregel säger 10 liter vatten per m² uppvärmd yta.
En annan säger hälften så mycket som du hade oljetank, om du nu hade en sån tidigare.
Sen ska du ha en panna, vars eldstadsutrymme är 12-18 gånger mindre än tankvolymen, för att de ska passa bra ihop. Dessutom ska den ge tillräcklig effekt för att kunna ladda tankarna på de sex timmarna. I exemplet drygt 20 kW.
Jag bor i Uppland så det är inte så extremt kallt mer än några veckor per år.
 
Lite lustigt att det alltid handlar om att ha så liten tankvolym som möjligt! Skulle man köpa TV efter samma regler så skulle alla ha 14"

Regeln är minst 18 x vedutrymmet i pannan. Men observera att det är absolut minimun. Någon maxgräns finns egentligen inte så länge anläggningen är riktigt byggd En anläggning på säg 10 m3 tank och en bra 50 kW panna är på inget sätt för stor inte ens för ett jättelitet hus. Däremot blir det bekvämt att slippa passa en "eldningstid" varje dag det är kallt...

Så fort man hamnar i situationen att man står och undrar om man törs lägga i litet till ved är tanken för liten!
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Lite lustigt att det alltid handlar om att ha så liten tankvolym som möjligt!
Nja fast det finns ju något som heter ekonomi och utrymme också. Jag skulle gärna ha en tank på 100 000 kubik och en vedpanna på 500 kW som jag matade med tremetersstock. Kunde använda hela ladan som pannrum ;) Men.... ja... Klart man måste begränsa sig utifrån rådande fysiska förutsättningar och i vissa fall bef. system. En avvägning alltså.
 
  • Gilla
Kallegrubblare och 1 till
  • Laddar…
Javisst är det en avvägning men att installera en ny anläggning med en teknisk livslängd på kanske 40 år och spara 10-30 000 och därmed elda 3 gånger så ofta som om man direkt hade byggt en mer optimal anläggning, det är en felprioritering. Blev lite för lång mening ;)

Det är den ena sidan, sen har vi den andra där massor av folk avråder från stora anläggningar med totalt felaktiga argument. Har många fall där installatörer rekomenderar och installerar alldeles för små anläggningar utan att förklara den enorma skillnaden för kunden. Dom borde ju låta kunden välja efter att man förklarat olika alternativ?
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Dom borde ju låta kunden välja efter att man förklarat olika alternativ?
Exakt, vi är ju faktiskt helt överens ;)
 
Matss skrev:
Lite lustigt att det alltid handlar om att ha så liten tankvolym som möjligt! Skulle man köpa TV efter samma regler så skulle alla ha 14"

Regeln är minst 18 x vedutrymmet i pannan. Men observera att det är absolut minimun. Någon maxgräns finns egentligen inte så länge anläggningen är riktigt byggd En anläggning på säg 10 m3 tank och en bra 50 kW panna är på inget sätt för stor inte ens för ett jättelitet hus. Däremot blir det bekvämt att slippa passa en "eldningstid" varje dag det är kallt...

Så fort man hamnar i situationen att man står och undrar om man törs lägga i litet till ved är tanken för liten!
Ja jag ville redan från början ha så stor volym som möjligt. Men 2x750 lär ju räcka ett tag i alla fall? Pannan är en Baxi bonus 30. Jag kommer nog att sätta in fler tankar men man förlorar väl endel effekt om man har flera små istället för en stor? Fast jag får inte hur stor som helst i allfall så det får bli små.
 
Det blir mer förluster från flera små tankar än från en stor. Förlusterna har man via tankens ytor. De blir mindre i förhållande till volymen med en enda tank.
Men då kan man bli tvungen att bygga den i källaren, eller bygga in den när huset byggs. Annars finns det ju ofta dörrar att ta hänsyn till, om man inte kan riva en vägg när tanken ska in.

En hysteriskt stor tank får ju också hysteriskt stor mantelyta, även om det bara skulle vara en enda tank av alltihop. Alltså får den också hyseriskt stora förluster, även om man isolerar ordentligt. Någonstans finns det en gräns, där en utökning av tankens volym inte innebär att man kan elda mera sällan.
 
hirven skrev:
Så nu undrar jag om jag egentligen behöver mer volym? Huset jag bor i är 1-plans med källare(som jag dränerade och isolerade utvändigt förra året) Vi gjorde av med dryga 20-25 kWh förra året i värme räknat. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med stor tankvolym? Huset är på 210 m2 inräknat med källaren.
Ja 1500 l är för lite om du vill klara dej med att elda 1 gång/dygn..
Skulle tippa på att huset behöver närmare/ca 9 kW då det är som kallast..
 
2an skrev:
Ja 1500 l är för lite om du vill klara dej med att elda 1 gång/dygn..
Skulle tippa på att huset behöver närmare/ca 9 kW då det är som kallast..
Jag håller med 2:an. 2x750L är för lite för dig.
Jag har ett hus på 130m2 i skåne och jag har 2x750L. För mig är det lagom, eldar en gång per dag när det är 15-20grader kallt och var tredje dag nu när det är en 6-7 grader varmt ute.
 
förr i tiden (kanske när din svärfar var ung) så hade man en köksspis som man eldade i mest hela tiden eftersom frun var hemma hela dagarna, sen har utveckligen gått mot att elda mer sällan genom att installera acktankar. i början var det nog vanligt med en 500 liters, dom som då satte in 2st 500 liters blev dummförklarade ;)....

för ett "normalhus" är väl minsta rekommenderade volym på ack runt 1500liter om man ska kunna elda hyfsat bekvämt.

jag håller på att installera en calmar v65+ en tank på 4250 liter + en tekniktank i huset på 750 liter. min svärfar har ifrågasatt min storlek på tankarna åxå. vi får väl se hur det funkar...

har man stor volym är det viktigare att isolera ordentligt för att undvika för stora förluster.
 
  • Gilla
Magnus_P
  • Laddar…
pellefant skrev:
förr i tiden (kanske när din svärfar var ung) så hade man en köksspis som man eldade i mest hela tiden eftersom frun var hemma hela dagarna, sen har utveckligen gått mot att elda mer sällan genom att installera acktankar. i början var det nog vanligt med en 500 liters, dom som då satte in 2st 500 liters blev dummförklarade ;)....

för ett "normalhus" är väl minsta rekommenderade volym på ack runt 1500liter om man ska kunna elda hyfsat bekvämt.

jag håller på att installera en calmar v65+ en tank på 4250 liter + en tekniktank i huset på 750 liter. min svärfar har ifrågasatt min storlek på tankarna åxå. vi får väl se hur det funkar...

har man stor volym är det viktigare att isolera ordentligt för att undvika för stora förluster.
Hmm...problemet för mig är pengarna det kostar att köpa ack.tankar och få dom på plats. Jag har ingen lust att riva väggar för att få dom. Jag blir troligtvis tvungen att kapa 2 dörrkarmar för att få dom 2 jag beställt. Så det får nog bli fler små även om man förlorar lite i värme. Men jag ska testa med dessa två först och sedan utöka nästa år om det behövs.
 
hirven skrev:
När jag påpekade för min svärfar om mina framtidsplaner om att installer åtminstone en 500l tank till så tittade han oförstående på mig och skaka på huvudet.  :surprised:

Så nu undrar jag om jag egentligen behöver mer volym? Huset jag bor i är 1-plans med källare(som jag dränerade och isolerade utvändigt förra året) Vi gjorde av med dryga 20-25 kWh förra året i värme räknat. Vilka fördelar respektive nackdelar finns det med stor tankvolym? Huset är på 210 m2 inräknat med källaren.
För drygt 10 år sedan när olje pannan skulle ut och anna lösning skulle in, var jag runt till rörmokarna i närheten. Nästan alla sa att: Ja ja 1000-1500 liter räcker till mitt 180 m2 halvgamla hus. Trots att jag påpekade att jag vil inte ha en anläggning som blir för liten. Trots alla uppmaningar beställde jag på egenhand en tank på 3m3 istället.
Tack och lov vill jag säga. Det räckte alldeles lagomt..
Men när jag byggde garage på 100 m2, så blev det för klent. Då köpte jag en till tank på 3m3 tilll. Och böt till en större panna. Nu är det lagomt igen. Om man är disiplinerad och eldar när man ska. Slarvar man blir det drygt att elda ikapp.

Dom som säger att en tank är för stor, förstår inte hur laddningen fungerar.
Argumenten man får höra är. Du kommer aldrig att få dom varma.
Joho... på 20-30 minuter har jag 80 gradigt varmt vatten i toppen på tanken. Då blir det varmt i huset och jag kan duscha hur mycket jag vill. Men sedan kanske det tar 6-8 timmar innan hela tanken är färdig laddad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.