K
Hejsan!

Funderar på att gräva ner jordvärme till vår villa, tomten vi bor på är drygt 800 kvm och huset ligger rätt mitt på tomten. Huset är ganska dåligt isolerat och förbrukar el för ca 36000 kr /år i dagsläget. Bostadsytan är ca 150 kvm på tre plan plus 30 kvm källare.

Ligger i på skånes västkust, så här blir i stort sett aldrig minusgrader.

Skulle vår tomt räcka för att gräva ner slangar till jordvärme? Räcker 2 x 300 m för vårt uppvärmningsbehov?

Vi bor på en grusbacke så marken är ganska torr, men det är långt ner till grundvattnet och vi vill komma så billigt undan som möjligt...

MVH/ Kalle
 
Låter torrt och smått. 600 m slang med 1 m mellan slangarna kräver 600 m2 och huset tar upp 200 m2 så absolut hela tomten går åt. sedan kanske det är väl mycket med 600 m slang, jag har 450 m och 10 kW i Umeå.

Är marken torr så finns det lite att kyla ned och effektuttaget blir inte vad man önskar sig, att hitta en vattenåder är bättre då det hela tiden tillförs värme.

Borra?

Protte
 
prototypen skrev:
Borra?
Ska vara för Grundvattenvärme i så fall skulle jag tro. Inte så mycket lämplig berggrund i västra Skåne för bergvärme.
 
K
Okej, tack, det blir kanske att fundera på någon form av luftvärmepump då?

MVH/ Kalle
 
luft /vatten skulle säkert funka fint i ditt fall
 
Med luftvärmepump behöver du garanterat minst 2 pumpar för att värma 3 plan bra.
Luft/vatten om det finns ett vattenburet system idag hade säkert fungerat ypperligt i ditt klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.