Hejsan!

Vi ska snart stycka av lite tomt till vårat hus, men vi vet ju inte hur stor tomt vi vill ha vad är "normalt" ?

Vi äger marken själva så vi kan göra den istort sett hur som helst. Men det ligger ganska nära havet ca 200-300 m
Vilket bör öka på taxeringsvärdet eller hur ?

Så eftersom vi äger marken i övrigt skulle skulle vi inte behöva så stor tomt, men ändå gå ut lite över tomt gränsen sen efter som det är vi som äger marken runt omkring.
Minder tomt mindre taxeringsvärde eller hur ??

Skulle man kunna fuska med det eller vad tror ni.

Mvh Andreas o Susanne
 
I vissa kommuner kan man inte stycka av för små tomter, i vår kommun så skall nystyckningar vara på minst 1000 kvm.
 
Bara inte kommunen får för sig att tvångsinlösa marken... Mina föräldrar hade tur när de byggde i deras område för femton år sedan. Deras hus och grannens låg precis på metern för nära varandra för att kunna stycka av en tomt mellan dem. Hade det gått att stycka hade komunen tvångsköpt marken för några tior kvadratmetern och båda de tidigare fastigheternas värde, både ekonomiska och trivselvärde hade varit kört.

Trist alltså om ni styckar av minimum och sedan får en ny granne i knäet helt plötsligt.

Nu vet jag inte om kommunerna *får* göra så längre men på den tiden var det inget att snacka om. Nu kom mina föräldrar undan med blotta förskräckelsen och ett tvångsinlöst hörn på tomten för de skulle räta ut en kurva på vägen.

Ett par bekanta som bor på ett större "gods" på Ekerö (Färingsö?) i Stockholm var tvugna att skaffa boskap till marken för om den bara låg i träda så kunde kommunen "sno" den. Detta var alldeles nyligen.

Kan vara värt att kolla upp i förhand i alla fall.

/Ola
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.