Har en perifal ( Baxi ) solo plus 18 kw från -96 tror jag, den har omvänd förbränning o ska väl vara ganska effektiv.
Jag undrar hur stor tank jag kan ha?
Har ca 20000 kwh i förbrukning per år för värme o tappvatten.
Huset är på ca 125 m2, ca 80 m2 nere o 45 m2 uppe där jag inte har så varmt.
Ska väl oxå ha lite värme i källarn om det behövs o lite i garaget.
Pannan har 95 l vedutrymme o 100 l vatten o maxeffekt på 18 kwh.
Funderade först på en ca 2 m3 tank, men varför inte 3 m3 har jag nu börjat fundera?
Har tänkt att behöva elda med två fulla ilägg per dag när det är ca -5 C, men mer när jag kan.
Vad tror ni om det? Fördelar/Nackdelar?
Hur lång tid tar eldningen tro?
 
Du kan aldrig ha för stor tank. Tänk på att du kan ladda en stor tank till hälften men du kan aldrig ladda en liten tank dubbelt.
 
Mindre än tio liter per m² uppvärmd yta bör du inte ha. Upp till det dubbla kan väl vara realistiskt. Någonstans går ju gränsen för när det börjar bli tokigt mycket vatten som står still i tanken och svalnar mellan eldningstillfällena, för du hinner inte använda det till uppvärmning.

Sen bör eldstadsvolymen på pannan vara 1/15 - 1/20 av tankvolymen, om du inte ska få göra tokigt många inlägg för att värma upp tankarna.
 
Hur många ilägg får jag göra för att värma upp 3 m3, o hur lång tid tar det?
Utan förbrukning då alltså.
Blir det några större nackdelar med en 3 m3 tank om jag inte hinner elda den fullvarm hela tiden?
Mer För o Nackdelar ?
 
Enligt som vissa räknar så ska man få ut 1kwh per liter eldstads utrymme?Så fall så fyller du nog 3an på 2st fulla ilägg.När det är kallt o huset förbrukar går det nog åt 3st ilägg.3kubik acktank är nog rätt så lagom till en gammal normal stor kåk med halvtaskig isolering,man bör inte ha mindre volym.På sommarn behöver man inte elda så ofta för varmvatten.:)
 
95 l eldstad o 18 kW då tar det nästan 5 tim att förbränna ett ilägg så pannan får brinna 15 tim för att ladda 3 m3 utan uttag, Huset kanske tar hälften av vad pannan ger då det är som kallast så då tar det ju lite tid att ladda 3m3..

Men kör på en 3m3 tank så har du hyfsad tank om dy byter panna i framtiden o då kan du välja en panna med större eldstad på 150-180 L..
 
Har tänkt ha solvärme sen oxå, kan jag ha slingor till det i 3 m3 tanken eller ska man ha en mindre tank till det?
Om jag kan ha det i 3 m3 tanken kan sätta i det senare om man har en lucka nånstans eller blir det dumt på nåt vis?
 
Kolla med tank tillverkarn om dom kan lägga in alla slingor från början i den stora tanken?Alltid bättre ha förberett från början..:)
 
_ap_
Anduro skrev:
Har tänkt ha solvärme sen oxå, kan jag ha slingor till det i 3 m3 tanken eller ska man ha en mindre tank till det?
Om jag kan ha det i 3 m3 tanken kan sätta i det senare om man har en lucka nånstans eller blir det dumt på nåt vis?
är det inte bättre och enklare att ladda solvärmen via en växlare om man har så stor volym.
Då behövs bara 2st pluggade ventiler så är man förbered, inte heller så stor förlust om man aldrig kopplar in det.
Med växlare laddar man från toppen som med vedpannan vilket måste vara positivt för siktningen.
 
_ap_ skrev:
är det inte bättre och enklare att ladda solvärmen via en växlare om man har så stor volym.
Då behövs bara 2st pluggade ventiler så är man förbered, inte heller så stor förlust om man aldrig kopplar in det.
Med växlare laddar man från toppen som med vedpannan vilket måste vara positivt för siktningen.
Har du lust att utveckla ditt resonemang lite om den växlaren? Gärna med en fin inkopplings skiss oxå.:)
 
Jag tror att ap menar något sånt här.Laddningen sker i nivåer med hjälp av termiska eller växelventiler.Lösningen borde ge många kwh då det finns förusättningar för att låg temp till solfångaren.
 
  • solf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
_ap_
Precis, sen vet jag inte om man måste ha så många anslutningar, en bra styrning ser ju till att man alltid laddar med varmare vatten än vad som finns i tanken.
 
Ok! Med andra ord så behövs ingen solslinga i acktanken då?Bara några extra utag?Eller går det att ansluta direkt på laddröret i toppen o på returen?:)
 
Det borde väl gå att bara koppla in på befintliga rör på ack.tanken. Det finns förhoppningsvis backventiler i systemet så att man inte värmer upp pannan i onödan och sen skall väl styrningen se till att ladda tanken då det är aktuellt. Det borde funka på samma sätt som när pannan laddar.

Det hoppas jag på i alla fall när/om vi tar in solvärme :).
 
Det man bör tänka på är att om det finns tex 80gr i toppen på tanken vill man inte ladda på med tex 50gr i från toppen på tanken även om man bara har tex 35 i botten. Därför kan det vara bra att alltid ladda långt ner på tanken eller väljer man att ladda på olika nivåer med hjälp av ventiler.Vilket som är bäst vågar jag inte svara på.Men välj den lösning som ger lägst temp i botten på tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.