En fråga som är väldigt ospecifik och lite som att fråga hur långt ett snöre är - men ändå...

Vi har en stor sten som ligger dumt till bakom vår sommarstuga som vi har försökt spräcka både med krutspräckning och med kilar och kommit en bra bit på väg... Den är numera i några bitar, men jag inser för att få ner den i behagliga bitar helt och hållet så har vi ett antal arbetsdagar kvar... Nu har det slagit mig att det möjligen går att nå den genom/över grannens tujjahäck om man kan lägga ut markplåtar på gräsmattan hos grannen och lyfta bort kvarvarande stenblock med grävskopa...

Det är då några om/men och kanske... dels hur stora stenar klarar en grävskopa av lite normalstorlek av? och hur mycket skada gör den på grannens gräsmatta? Är det ens görbart och värt att prata med vår lokala grävmaskinist och grannen? (Ska säga det att grannen och jag har haft några duster genom åren men är just nu hyfsat sams och på pratbar nivå... )
 
Beror väl på hur stor stenen är? Har ni fått fram så pass mycket så ni kan avgöra storleken?
 
Svarar man rent generellt så klarar en grävare mindre sten än man tror. Blir de ganska stora är det svårt att få tag på dem.
 
Ja, den är spräckt och just nu är väl de två största blocken ca 170 cm "som störst"...
 
... det är dessutom knixigt och trångt så "få tag på dem" är nog inte lätt...
 
Mikael_L
170 cm är stort ...

Vi hade en 15 tons bandgrävare, som någorlunda rådde på stenar som var uppåt 100 cm. men jag fick känslan att det började vara nära gränsen, åtminstone för lyft. Den orkar ju knuffa lite större sten så klart.
 
170cm tror jag blir stort. När jag flyttar dem manuellt med kätting och trefot så är tyngsta jag flyttat lite drygt två ton. Men en mörk sten brukar generellt sett ha högre densitet än en ljusare (helt ovetenskapligt). Har du någon trefot (stubbrytare) tillgänglig?
 
Nej, har aldrig sett en ens gång... googlade: :)

Han är en apparat. Jag säger det för att du ska förstå att han icke är en människa eller ett odjur och icke heller trävirket och järnbitarna och linan och kroken.
Tre storgrovben av trästolparna och högst opp blocken, och så kugghjulen, det är kugghjulen och blocken som gör alltihop, och oppå sidan en vev av järnet, och du lägger linan kringom det som du ska lyfta opp, stenen eller stubben, och du fäster linan med kroken och sedan drager du veven runt, och för varje varv du gör med veven så lyfter du stenen eller stubben en bråkdel borti en tum, din kraft tusenfaldigas. Med stubbrytaren kan en svagstackare lyfta opp slaktade hästar och jordfasta stenar.
 
  • Gilla
mattiasp och 1 till
  • Laddar…
Verkar perfekt för en svagstackare som dig... ;)
 
En trefot och sedan ett kättingspel. Man borrar ner en expander och sätter dit en ögla. Flyttar väl en sten ungefär en meter per minut.
 
  • Trefot med kättingspel i trädgård för att flytta stenblock nära vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.