Hej!

Har precis satt upp ikea väggskåp i köket, blev skit bra. Regeln som jag hade som stötta under skåpen tog jag bort, hade en ganska stor sådan, men såhär i efterhand tänkte jag att det kanske kan vara bra att ha någon liten regel där.

Men hur liten tunn/liten kan den vara och ändå hjälpa till att stötta? Vill ju inte ha någon stort som syns bra, kommer iofs att ha täcklist i framkant på skåpen.
Materialet är betong och har idag 6 mm skruv, det är därför jag tänkte att det kanske behövs...lätt att vara efterklok :)

/ Johan
 
T
Nej, du behöver ingen "liten" regel och eftersom den är "liten" hade den ju inte gjort någon nytta.

Har satts upp miljontals kök och kan lova dig att inget kök har en "liten" regel.
 
Har du borrat i betong, pluggat och skruvat så lär det sitta som berget.

Annars är det inte fel att använda sig av en regel eller list för att få att skåpen i våg. Om man sen låter denna list vara kvar eller inte spelar inte så stor roll. Viktigast är att de skruvförband man använder sig av fungerar med väggkonstruktionen.
 
Hej!

Okej nej tänkte mest eftersom det kanske inte var den kraftigaste skruven jag använde? Räcker 6 mm? Det sitter med plugg i betong ja :).

/ Johan
 
Mikael_L
6mm räcker. Det är i alla fall garanterat inte skruven som är den svaga punkten. ;)

Fast då den svaga punkten är infästningen i väggen (borr, plugg osv) och det blir mer marginal med grövre skruv så fär jag väl delvis rätta mig själv. :)
Men har du borrat, pluggat och använt tillräckligt lång skruv efter alla konstens regler ska 6mm utan tveka fungera bra.

Själv har nyss dragit fast ett par 45x45mm 1,5-meters reglar för att hålla baksidan av underskåpen i tvättstugan. Jag drog med en, resp två 6x100mm som går i regel i väggen, sen kompletterat med tre resp två 4,5x75mm som endast fäster mot OSB-skivan i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.