Vet att jag kommer med en omöjlig fråga nu men har börjat fundera över att bygga en friggebod med extra plats utanför för ved.
Vi ska installera en Braskamin för myseldning och behöver ju förvara ved ute nån stans men behöver hjälp om hur stor plats jag bör avsätta?
Kan gissa att jag kan ha ett utrymme som är 2m högt, 1,5m brett och om man staplar i två lager med 30cm vedträn blir det ju ca 1,8m3 staplat.
Hur långt räcker det för nån som ska myselda nån gång i bland?
 
Redigerat:
Jag byggde en vedbod för några år sedan för att dels lagra ved men även i tron att gräsklipparr mm skulle rymmas. Jag upplever det ganska smidigt att köpa veden hemkörd (även fast jag har 200ha skog fast detnär för långt bort) :p . Om man köper hemkört så brukar minsta mängden vara 5kbm. Det ärnriktigt skönt att ha den mängden och slippa köpa ved varje sommar.
Summa sumarum. Ta gärna till så att du kan förvara mer, tror inte att du kommer ångra dig...
 
ja det tycker jag att det gör mitt hus 85+80m² eldar jag ca 15 m³ per år utan tillskott med el stjälpt mått så det blir nog knappt 10m³ staplat skulle tro att 2m³ räcker gott och väl för myseld ett par kvällar i veckan
 
En sak är säker.Bygger du för litet kommer du ångra dig :)
 
Jag haft ved på fyra eu-pallar, cirka 160 cm högt. Det räcker 3-4 säsonger för eldning då och då, nästan två säsonger om man eldar rätt ofta. Nu har jag lyft in det i en bod, 3,5x1,5x2,2m.
 
Allt är beroende på hur mycket man myseldar. Hade jag gått hemma på dagarna hade jag myseldat konstant gissningsvis.

Min far är pensionär och bor på runt 120-130 kvadrat med järnkamin och elvärme. Där är vedboden tre helpall och 180cm högt (ca). Staplad björk på den volymen räcker en säsong ungefär med lite över, men så eldas det ganska ofta.


Själv har vi 240 kvadrat hus med en kamin i öppen del på 80 kvadrat och vi myseldar runt tre kubik stjälpt per säsong + 100-150 värmeloggs. Nånstans runt där iaf. Brukar räkna med att en normalkall vinterdag innebär 40-50 liter ved (12-14kg) om huset fått kyla ner sig lite och jag vill ha det lite gott varmt.

Nästa gång jag renoverar vedboden kommer jag att göra plats för runt 3-5 kubik staplat, dvs runt tre helpall som golv. Då kan jag förhoppningsvis få lite bättre pris på att köpa lite större kvantitet än 1-2 kubik åt gången. Fortfarande inte storförbrukning, men borde kunna få bättre pris på utkörning med lastbil istället för att harva med släpvagn fram och tillbaks samtidigt som jag aldrig riskerar att stå där framåt mars och ha slut i boden och få börja snåla med iläggen.


Glömde! När du skapar ditt utrymme tycker iaf jag att det är bra att tänka till och ha en del där du kan ha färdigsplintad tändved som du kan komma åt samtidigt som du når resten av veden. Jag brukar splinta upp tändved under sommar/höst och ha tillräckligt för säsongen lätt åtkomligt. Det är tacksamt sedan när det kommer riktigt smällkalla vinterdagar när man i mörkret skall ut och hämta in mer ved att bara ösa ned vanliga vedklabbar i säckarna samt några fång tändved och ge sig in i värmen igen snarare än att stå och försöka splinta upp det med frusna fingrar alternativt gräva runt för att få tag på veden man vill ha. Min fars vedbod har ett utrymme precis bredvid dörren på ca 40cm för att stapla upp tändved och åt andra hållet står resten av veden staplad. Väldigt praktiskt!
 
Redigerat:
Jag räknade 2-2.5m3 per säsong när jag hade kamin i huset. Eldade nästan varje kväll vintertid och oftast eftermiddagar på helgerna.

Rätt litet hus (85m2) och öppen planlösning i kök och vardagsrum. En kväll gick det i snitt 5-8 vedklampar med di=8cm.

Hade förvaring på ca 2*2m3 på baksidan, och ytterligare 1m3 under carporten, då fanns det gott om marginal och jag hämtade 2 kärror var vår.
 
Då man bor centralt så har man inte obegränsat med utrymme men har ritat om min blivande friggebod så nu har jag ca 1,2 x 1,4 x 2,0m för min ved...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Värmeloggs är rätt platseffektiva, kan ju komplettera med såna
 
harry73
Myseldar man räcker 2 kubik länge, så frågan är inte hur mycket du eldar per år men vad som är den minsta mängden du kan köpa, och då tror jag att man behöver minst 4 kubik travad ved.
 
Ved köper man ju stjälpt i säck på en eller enkommafem kubik i storstäderna......

....å andra sidan är det bara obetydligt mindre puckat än att köpa 40liters påsar på bensinmacken eftersom det finns hur mycket kapad ved som helst på blocket. Köp inte ved, köp en yxa och hämta gratisved istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.