Är i tankarna på att köpa en ny matta till vardagsrummet. Vi har just köpt ny soffa, bord och två fotäljer, och vill då ha ny snygg matta. Men hus stor ska den vara?Om jag täller upp mö blerna som jag ska ha dom , ska då mattan sluta bakom soffan? I liv med bakkanten på soffan eller någonstans under soffan? Ska hela fotäljerna stå på mattan eller halva? Ska mattan sticka ut på sidorna om soffan?

Snälla hjälp mig, för jag vet inte riktigt...
 
Vi har två soffor mitt emot varandra med bord emellan. Vi har en matta som fyller utrymmet mellan sofforna (sofforna står precis på mattkanten).

Att ha en matta där HELA möblemanget får plats på kräver ju en väldigt stor matta.

 
Storleken är inget problem. Mattan jag funderar på finns upp till 4x5 m. Men rummet är ca 4x5 m, och i så fall kan man ju lika gärna köpa en helteckningsmatta....
 
Jag skulle valt 2x3m. Tycker att den storleken brukar passa de flesta möbleringar.
 
I ett rum på 20 m2 blir det kanske lite fånigt med en matta som är lika stor. Då är det nog bättre att ha en matta som täcker ytan under soffbordet och fram till soffan/fotöljerna. Standartmåttet är 140x200 cm. Men det beror helt på hur du tänkt möblera. Se bifogad illustration. Om man har ett rum med flera "roller", t ex både matplats och soffgrupp, kan det vara effektfullt att rama in soffgruppen med en stor soffa.

Edit: Standardmåttet är naturligtvis 140x200.
 
  • matta.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga, jag menade inte att man skulle ha en matta lika stor som rummet. Men känns inte 1400x2000 litet?
 
  • LITEN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och 3,5x2,5 m känns lite stort?
 
  • STOR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så en matta på 2x3 kanske är bäst?
 
  • MELLAN.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.