Ska plantera en prunus serrulata (Kanzan). Vi har tunnt jordlager i nästan hela trädgården. Tänker mura upp och göra en bädd som blir 5-6 dm djup. Upp till 2 m2 yta. Rötter kan leta sig ut i gräsmattan också. (Åt ena hållet.) Räcker detta? Behöver jag tänka om?
 
BirgitS
Eftersom det är ont om svar så kan jag tipsa om trädgårdsforumen odla.nu och Allt om Trädgårds forum.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror det räcker. Vid plantering av träd i hårdgjorda ytor i städer så siktar man på minst 80 cm djup på bäddarna för att långsiktigt få fungerande vattentransport. Helt klart blir din bädd känslig för uttorkning men när rötterna tagit sig ut i gräsmattan så kommer trädet att klara sig på egen hand. Körsbär är dessutom rätt torktåliga.

När du väljer jord, se till att det finns lerinslag i den så att den håller fukten. Gräsmattejord brukar t ex bara vara sand och torv och det torkar ut mycket snabbt. Överfyll också bädden så att det finns sjunkmån; jorden kommer att sätta sig och mullämnen (torv) kommer att brytas ned) efter några år.
 
  • Gilla
Annananna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.