Hej.
Vi hyr ett torp.
I våras märkte vi att golvet i badrummet började svikta rejält.
Kontaktade direkt ägaren, och det tog väl ett par veckor innan han ens kom ut och tittade på det. Försäkringsbolaget kopplades in direkt, och hela badrummet revs. Under tiden fick vi använda dusch och toalett i ägarens garage ca. 50m bort (som förövrigt var helt ostädat och nerspytt efter tidigare midsommarfirande).
Det stod ganska snabbt klart att det hela var ett fuskbygge helt utan fuktspärrar osv.
Badrummet fick stå på tork i 6 veckor innan anticimex gav klartecken för återuppbyggnad.
Självklart var den av försäkringsbolaget utsedda byggfirman något i hästväg, för de första 3 veckorna var dom här vid 4 tillfällen om ca. 45min varje gång. Då ägaren inte brydde sig nämnvärt om att vi inte hade något badrum så var det jag som dagligen fick sitta och ringa runt till byggfirmor, anticimex och försäkringsbolag etc. för att få någon att komma dit och arbeta.

Det tog ungefär 4 månader från det att badrummet revs tills det att vi kunde använda det för första gången. Då var vi redan inne i november och hade blivit tvungna att springa utomhus i minusgrader mitt i nätterna för att göra något så enkelt som att skita. :@ Hela sommaren var förstörd, vi fick ställa in våran sedan innan planerade dubbla födelsedagsfest, vårat sociala liv var tyvärr inget vidare. Vi fick även åka till min far och tvätta ett par ggr i veckan, en resa på ca. 2 mil t.o.r.

Vad har jag för rättighet till hyresreducering?
Har ju legat ute med el för ca. 2.000kr för torkningen, bensin för resor för att kunna tvätta, alla samtal jag varit tvungen att göra och framförallt, jag har inte kunnat utnyttja en i bostadens viktigaste utrymmen. Har läst genom ganska mycket på lagen.nu, ser bara att jag har rätt till hyresavdrag för att inte ha badrum, men det framkommer ingenstans hur mycket?

Tacksam för snabba svar.

Mvh/
Christian!
 
Pratat med hyresvären om det? Vad säger han, erbjuder han någon reducering av hyran?
Om du inte pratat med han gör det!
 
Jadu, har försökt.
Ringde försäkringsbolaget i ett annat ärende, samtalet gled över på badrummet som fortfarande inte var klart. Han frågade då om jag fått någon hyresreducering, för försäkringsbolaget ersätter ägaren för förlorad hyresinkomst. Tog ett samtal med ägaren, han blev väl lite småsur och poängterade att jag hade fått en väsentlig höjning av standarden (innan kakel och klinkers, efter plastmatta och golvvärme?! wtf!).
Han skulle iaf prata med försäkringsbolaget och tyckte att vi skulle ta hyresreduceringen efter att han fått ersättning. Detta var snart 3 månader sedan, och han påstår att avräkningen hos försäkringsbolaget inte är klart än. Jag börjar lacka ur nu, och vill ha rejält om fötterna innan jag går på honom igen. Om man räknar med en reducering på 30% av hyran, elkostnaden och ersättning för resor vid tvättning så hamnar jag på runt 7.500kr,vilket för mig inte är en småsumma, eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende som han faktiskt är.
 
Arbetar som fastighetsförvaltare och vi brukar dela upp månadshyran i månadens dagar, och så lämnar vi en dagshyra i reduktion för varje dag utan badrum. Hyresgästföreningen tyckte att vi är väldigt generösa. Normalt är tydligen en fjärdedel av månadshyran för varje månad normalt. Det tillkom ersättning för el.
 
Pratade med hyresnämnden tidigare, och dom sa att 30-40% avdrag i hyra är normalt om man bor i lägenhet och har tillgång till badrum i samma fastighet, vilket jag inte hade. När man hyr hus verkar det inte som om någon riktigt vet vad som är skäligt?

Dessutom tycker han ju att jag ska få avdrag när han har fått pengar av försäkringsbolaget, han kommer alltså redovisa kostnader för försäkringsbolaget han inte haft? I mina öron låter det som solklart bedrägeri, men det kanske bara är jag?
 
Filling skrev:
Dessutom tycker han ju att jag ska få avdrag när han har fått pengar av försäkringsbolaget, han kommer alltså redovisa kostnader för försäkringsbolaget han inte haft? I mina öron låter det som solklart bedrägeri, men det kanske bara är jag?
Nämn detta för försäkringsbolaget också...
 
Ok, men då så gör du ju rätt i att söka all info du kan.
Om du redan har kontakt med försäkringsbolaget, kolla med dom vad dom anser...

Har ingen aning om vad praxis är men jag anser att 30 - 40 % reducering under byggtiden kan vara rimlig.
+ de extra kostnader du haft i form av el mm.
Följ gärna upp i tråden hur den slutgiltiga lösningen blir...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.