Det har blivit dags att investera i ny hydrofor, frågan är hur stor 150 eller 300 liter?
Idag sitter det en hydropress där och det är inte aktuellt med en ny hydropress.
 
hur stor är hydropressen?
på google kan du enkelt hitta hur stor kapacitet du får ut av en hydropress ställt mot en hydrofor
 
24 liter tror jag, har aldrig funkat bra för mig, har dock bara bott 3 år i huset.
 
man brukar räkna 1/3 för kapaciteten. sätter du en 150L ex glasfiber kommer du långt
 
Är det ett hus för permanentboende eller en sommarstuga? Hur många personer är det i hushållet?
För ett permanentboende för 4 personer skulle jag rekommendera en 300 l hydrofor. Du vill ju få ut största möjliga mängd vatten per pumpstart. Normalt har man 1/3 luft i hydroforen vid stopptrycket.
 
Är ett permanenthus och vi är 4 personer.
 
Jag rekommenderar 300 liter om du har plats för den. Du får färre pumpstarter och därmed längre livslängd på pumpen. Det ger också en större valfrihet när du ska/behöver byta pump i framtiden. På lång sikt tjänar du igen den.:)
 
Göran.W
Även jag röstar för en 300 liters men av en annan anledning än andra.
Det är bra att ha en ordentlig buffert vid ström avbrott.
Iaf om man bor på något utsatt ställe.
 
Göran.W skrev:
Även jag röstar för en 300 liters men av en annan anledning än andra.
Det är bra att ha en ordentlig buffert vid ström avbrott.
Iaf om man bor på något utsatt ställe.
Det starkaste argumentet hitills för 300 liter, tack
 
Göran.W skrev:
Även jag röstar för en 300 liters men av en annan anledning än andra.
Det är bra att ha en ordentlig buffert vid ström avbrott.
Iaf om man bor på något utsatt ställe.

Det är så jäkla smidigt att fortfarande ha ca 30 liter vatten(Jag vet att jag har alldeles för lågt tryck i hydroforen) när strömmen har gått.

Ok, jag lyssnar, 1/3 luft och trycket borde vara ....
 
Redigerat:
Göran.W
Normalt brukar man för fylla hodroforen med luft till 1-1,5bars tryck
Då har man runt 150 liter vatten när strömen går.
Annars kan man tappa upp vatten i dunkar när det finns risk för ström avbrott.
5 liter per person och dygn räcker långt om man bara använder det till matlagning, dryck och tandborstning dvs tillfällen man behöver rent vatten.
Resten av vatten förbrukningen kan man täcka upp med tex smält snö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.