Y
Skissar nu på sammankopplingen från entreplan och ovanvåningen, undrar hur stor öppningen bör vara så man inte slår i huvudet när man gårupp. :)
 
Beror ju helt på hur brant trappa du har tänkt dig...
 
och vilken höjd det är, samt hur tjockt bjälklaget är. ;-\
 
Y
smarta jag kompå att jag kunde ju bara mäta ut var en 2 meters person krockar med huvudet utifrån varje trappsteg, hehe... får hoppas den teorin funkar dock...
 
kommer nog kännas trångt om du tar 2 meter lodrätt... kolla och mät i befintliga trappor som du tycker funkar bra, för att vara helt säker!

Är det en rak trappa är det ju rätt fint att ha hål i hela längden, kanske inte är möjligt..
 
om du bara har en våning skall öppningen ALLTID börja ovanför den punkt där första trappsteget börjar.
 
Ja så kan man resonera om takhöjden är 2 meter, inte annars.
 
simon, jag tror att fler än jag sitter och väntar på att du kanske ska utveckal ditt renonemang för jag får inte heller ihop hur du menar??
 
min erfarenhet består i att jag läser till arkitekt och att kunskap om trappor helt enkelt är den del av mitt yrke och av min utbildning.

jag återkommer strax med lite skisser som förklaring, under tiden får du gärna förklara vad alternativet till att börja bjälklagsöppningen i liv med trappans början skulle vara. och vad fördelarna skulle vara.
 
Trots ringa kunskap i ämnet så vill jag nog påstå att det är trevligare och känns bättre att gå i en trappa liknande den blå i simons bilder. Hade en trapp modell röd i vårt förra hus och den hade lite ducka varning automatiskt.

Dock förstår jag även resonemanget och att det stjäl golvyta i det övre planet med ett sådant stort shakt.
 
Ytan som ryker är ju Max 1kvm, mer går inte att minska hålet utan att man måste ducka. Är planen så tight att den kvadratmetern spelar roll så har man nog större problem att få resten att funka.
 
Men den kvm är kanske den som gör att rummer funkar för övrigt. Just trappor och dess placering i nya småhus och villor är inte helt lätt. Det är ändå en begränsad yta man har att bolla på och allt ska in. Samtidigt kan det finnas saker som är låsta i modulbyggande etc.
T.ex är vårt hus inte optimalt med trappans placering innanför ytterdörren, men det fick bli så ändå för vi ville ha en bjälklagsöppning på 16 kvm och vi har två entréer så det funkar. Nu har jag även sett samma hur med ett hål i golvet som trappan kommer upp ur, det ger ett annat hus med annan karaktär. Vilket jag föredrar..... gissa själva.
Så visst kan en kvm ha stor betydelse om den saknas på ett viktigt ställe.
 
simon_isacsson skrev:
det går inte att skala bilderna i svarsrutan.

här är länkarna istället:


[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Bra illustrationer, men de två första länkarna ovan går till samma bild, en "rätt" trappa sedd snett framifrån.
 
Redigerat av moderator:
Har man tex extremt höga våningsplan dvs tex en äldre lägenhet med 4.5 meters takhöjd så skulle jag nog också spara in en kvadrat eller två på det hålet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.