Har följande utmaning:
- har en liten stuga i en koloniförening
- föreningen drog om allt vatten i området fram till respektive stugas anslutningspunkt
- när den ideella arbetsgruppen kom till min stuga hittade de inte den befintliga anslutningen från den gamla ledningen
- de drog därför en ny anslutning till tomten från en anslutning i gatan utanför, helt korrekt gjort 25 mm men på andra sidan tomten i förhållande till köksdelen
-tyvärr förlorade grannen sitt vattenutkast som sitter i andra änden av mitt gamla, genom häcken

Nu till saken!

Vi planerar att dra en 25 meter PEM-ledning över vår tomt (som vi tidigare hittade gamla stålrören på) till uteköket där vi från början hade vatten. Vi kommer fortfarande dela med grannen. Kan vi fortsätta med 25 mm eller bör vi gå ner i dimension för att hålla trycket? Det här är sommarvatten där det i torrtider när många vattnar på området sjunker i tryck. Borde vi gå ner i dimension för att få högre tryck?
 
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimension.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

D Daniel 109 skrev:
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimension.
D Daniel 109 skrev:
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimens
D Daniel 109 skrev:
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimension.
Tack för svaret! Sen kommer nästa fråga. Var hittar man kvalitetsslangar bortom typ Dahl och Rynkeby som jag inte har konto hos. Det handlar alltså om sommarvatten som stängs av i slutet av september och sätts på vid Valborg (Mellansverige).
 
D Daniel 109 skrev:
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimension.
Tack för svaret! Sen kommer nästa fråga. Var hittar man kvalitetsslangar bortom typ Dahl och Rynkeby som jag inte har konto hos. Det handlar alltså om sommarvatten som stängs av i slutet av september och sätts på vid Valborg (Mellansverige).
 
D Daniel 109 skrev:
Du får snarare lägre tryck än högre genom att gå ner i dimention. Så det är nog bra att fortsätta med samma dimension.
Mja, trycket är ju det samma, eller t.o.m. lite högre (men inte mätbart på 25 meter) med grövre rör då tryckfallet är lägre.
Man upplever det som lägre tryck eftersom det är en större mängd vatten som kommer ut samtidigt ur ett grövre rör.
Ska ni dela upp anslutningen på flera punkter och har t.ex. Gardena kopplingar så kommer det inte att märkas dock. 25 mm räcker bra till 3-4 normala uttag om trycket är "normalt" (över 5 bar).
 
R Renoveringstjejen skrev:
Tack för svaret! Sen kommer nästa fråga. Var hittar man kvalitetsslangar bortom typ Dahl och Rynkeby som jag inte har konto hos. Det handlar alltså om sommarvatten som stängs av i slutet av september och sätts på vid Valborg (Mellansverige).
PEM är samma kvalité överallt, så Bauhaus eller Hornbach duger gott... Annars handlar vi mycket från Billiga Markprodukter till vår sommarvattenförening.

EDIT: Rinkaby rör säljer till privatpersoner...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.