Vi står i färd att köpa hus och har bokat några träffar med banker för att diskutera lån.
Man kan på detta fantastiska forum läsa många intressanta inlägg om bästa räntorna, tips hur man agerar vid bankkontakter o.s.v.
Har förstått att de siffror bankerna anger på bl.a. hemsidorna väldigt ofta är prutbara.
Jag har däremot inte lyckats hitta så mycket information om hur många procent man får lägga i bottenlån hos resp. långivare.
Att SBAB ger 95% kan man ju utläsa men vad erbjuder övriga?

Tack för hjälpen!
 
Normalt ligger botten lånet inom 75% i vissa fall 85%.
Sedan kan man ju alltid förhandla om det är så att du önskar en speciell bank. Kan för övrigt rekomendera SBAB. Enkelt, billigt och med hög servicegrad 8)
 
85% bottenlån 15% topplån hos SEB har vi precis fått men då utan att vi går in med någon kontantinsats (utöver lagfart och pantbrev). Man har nog ett bättre förhandlingsläge om man kan gå in med full kontantinsats (10% eller mer).
 
Vi har blivit erbjudna 90-95%bottenlån hos SEB, Handelsbanken, Nordea och FSB.
Vid bybygge. Tror de flesta banker nu hakar på SBAB.
 
[quote author=birgi Vid bybygge..[/quote]


Ehhh... NYbygge, vi ska INTe bygga en hel by ... ;D
 
Vi har tillträdesdag i morgon.  ;D

Vi fick 95% i bottenlån. 5% i topp + en extra slant som vi lånade för renovering. Ingen egen insats förutom pantbrev och lagfart.

edit: Vi har FSB
 
Gott folk!

Snackar ni om bygga nytt (med kreditiv) eller att köpa befintligt hus?

Vi sitter i sitsen att vi inte har hur mycket som helst att plöja in i kontantinsats (köpte bil kontant etc) - kanske 5%

Har ni erfarenhet av lån vid kreditiv och hur "liten" kontantinsats - procentuellt kom ni undan med?
 
För oss gäller det vid köp av hus som bara är några år.
P.g.a semestertider tar det lite tid innan man hunnit "beta av" alla banker och institut men hittills så har de banker jag varit i kontakt med erbjudit 85% i bottenlån och detta har inte varit förhandlingsbart. SBAB erbjuder ju 95% men har samtidigt någon konstig återbetalningsmodell för delen över 85%. Har inte hunnit sätta mig in i denna ännu. (Innebär ju faktiskt att det kan ta hårt på sparat kapital samtidigt som det kan bli en ganska "tuff" amorteringstakt till en början.)

Är det fler härute som har fått bättre alternativ än mig vad gäller bottenlån?

Återkommer när jag har mer att berätta.
 
Ska vara lite tydligare. Vi har köpt ett hus från -68. Vi fick 95% i bottenlån (efter lite förhandling), dessutom lånar vi 125´extra till renovering. Ingen egen insats. Topplånet blir alltså 5% + renoveringspengen. Vi räknar med att kunna plocka bort stor del av topplånet efter renovering och ny värdering.

 
Hej UoC (m.fl.)
Tack för informationen.
Alltid intressant att få ta del av vilka villkor andra får.
Några frågor bara:
Var någonstans i Sverige har ni köpt hus?
Vill ni tala om vilka penagr vi pratar om?
Dvs hur mycket lånar ni?

MVH
Ola
 
85% bottenlån 15% topplån hos SEB har vi precis fått men då utan att vi går in med någon kontantinsats (utöver lagfart och pantbrev). Man har nog ett bättre förhandlingsläge om man kan gå in med full kontantinsats (10% eller mer).
Att man får mindre topplån om man har kontantinsats; Är det inte självklart.... ???
 
Jo Carisma .... men det jag syftade på var att om kan gå in med ex 10% i kontantinsats har man ett bättre utgångsläge för att helt och hållet slippa topplånet.

Man behöver inte idiotförklara folk i onödan. 8)
 
Man behöver inte idiotförklara folk i onödan.

Sorry, om du tog illa upp. :-[ Det VAR riktat som en fråga! Får väl idiotförklara mig själv då... ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.