Som rubriken lyder, hur stor det av hushållets totala inkomster lägger ni på boende?
Till boendekostnader räknar jag allt som man betalar för att kunna bo: Avgifter, räntor, el, vatten, sophämtning, försäkrning etc. etc. Jag räknar även med amortering eftersom det ändå är pengar ut från hushållet som rör boendet.

Några andra åsikter om hur mycket som är rimligt att lägga på boendet? (Kronor eller del av inkomst)
 
Hmm, jag lägger i genomsnitt ca. 6-7.000:- i månaden för räntor, amortering, el, vatten, sopor och försäkring. Mycket mer än så har jag fått för mig att det inte är.

Vad som är rimligt att lägga på ett boende tror jag är svårt att generalisera då det är helt upp till var och en vad man är beredd att betala av sin inkomst.
 
Just nu med dagens räntor och vår lilla lägenhet så lägger vi ca 6%. Men när vi räknat på hur mycket vi kan lägga på huset vi bygger så har vi sagt ca 50% när räntorna går upp.
 
Blir det inte lite ointressant om folk inte svarar hur stor del av inkomsten läggs på boendet?
En summa säger ju inget om man inte vet inkomsten, men ett % säger nåt i förhållande till inkomst (som man inte behöver ange om man inte vill då?
 
Okej, då ska jag rätta mig själv. Jag lägger ca. 7-8% på boeendet.
 
Inkomster brutto eller netto? Det är rätt stor skillnad för mig i alla fall.
 
P
ca 20-25% av inkomsten efter skatt. Beror ju som sagt lite på räntan.
Inkluderar ränor&amorteringar, försäkring sopor vatten mm samt lite till underhåll.
 
Kom på att det blev lite missvisande för jag räknade ju först dagens kostnader på lön innan skatt och sen framtidens tänkte kostnader på lön efter skatt. Så nu är det ca 10% efter skatt och i framtiden ca 50% efter skatt.
 
Drygt 25% efter skatt. Vi hyr. (Skulle tippa på runt 40% nu när vi är föräldralediga).
 
Ca 25 % av inkomsten efter skatt.
 
_coffe_ skrev:
Okej, då ska jag rätta mig själv. Jag lägger ca. 7-8% på boeendet.
Om 7-8% är 6-7000kr är jag skapligt avis på din inkomst :)

Vi lägger kring 12-13% kanske men med normala räntor lär det bli närmare 20-25%.
 
Just nu vintertid ca 8%. Efter skatt.
 
Jag kanske var lite luddig i ts men självklart är det i % som är intressant, kronorna i sig säger inte mycket. Och självklart handlar det om nettoinkomster i hushållet.
 
byggankan skrev:
Kom på att det blev lite missvisande för jag räknade ju först dagens kostnader på lön innan skatt och sen framtidens tänkte kostnader på lön efter skatt. Så nu är det ca 10% efter skatt och i framtiden ca 50% efter skatt.
Det där tycker jag är intressant. Har nämligen av en banktjänsteman fått höra "Det känns inte bra att bevilja lån som gör att man lägger mer på boendet än man har pengar över". När det gäller pengar över efter räkningar, DÅ måste jag ju säga att kronor är väldigt betydande men det verkade hon inte bry sig om. Jag menar om vi väljer att lägga stor del av vår inkomst på boende men ändå har bra marginaler även räknat på en 5% ränta vad spelar det då för roll? 50% i boendekostnad och sedan övriga räkningar så blir det onekligen så att man har mindre kvar än man lägger på boendet så det gäller väl kanske att hitta en lagom optimistisk banktjänsteman :p
 
Liljan84 skrev:
Det där tycker jag är intressant. Har nämligen av en banktjänsteman fått höra "Det känns inte bra att bevilja lån som gör att man lägger mer på boendet än man har pengar över". När det gäller pengar över efter räkningar, DÅ måste jag ju säga att kronor är väldigt betydande men det verkade hon inte bry sig om. Jag menar om vi väljer att lägga stor del av vår inkomst på boende men ändå har bra marginaler även räknat på en 5% ränta vad spelar det då för roll? 50% i boendekostnad och sedan övriga räkningar så blir det onekligen så att man har mindre kvar än man lägger på boendet så det gäller väl kanske att hitta en lagom optimistisk banktjänsteman :p
Min erfarenhet är att det banken bryr sig om är hur mycket pengar man har kvar räknat i kronor och inte hur stor del av inkomsten som går till boendet. Sen så har vi räknat med högre räntor i våra kalkyler än vad banken gjort, enligt banken har vi 28-29 000 kvar varje månad när räntorna stiger och enligt våra egna beräkningar så har vi ca 23 000 kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.