Jag tänkte bygga en redskapsbod. Hur stor får jag bygga den utan att ansöka om bygglov? Det kanske varierar från kommun till kommun eller finns det en gräns som gäller överallt?
 
S
sök på forumet så har du svaret
 
SBH skrev:
sök på forumet så har du svaret
Eller så hade du bara kunnat skriva det här...
 
S
enklast är att söka på din kommunshemsida. om dom råkar ha några andra regler. l
 
Beror på om du bor i detaljplanerat område eller inte och som sagt kommunens regler. Ring och hör med kommunens byggnadskontor och du har ett riktigt svar på några minuter.
 
Anna1984 skrev:
Jag tänkte bygga en redskapsbod. Hur stor får jag bygga den utan att ansöka om bygglov? Det kanske varierar från kommun till kommun eller finns det en gräns som gäller överallt?
http://bit.ly/MYwzwh
 
  • Gilla
Niklas8605
  • Laddar…
S
du kan inte lita på det som skrivs här gäller ditt område.
vem ska fu skylla på om vi säger 15kvm. medans din kommun vill ha mindre
 
Jag läste också det där med 15kvm. Men det gällde vad jag förstår endast en byggnad. Om man har ett hus och ett fristående garage på 65kvm, så gäller inte 15 kvm längre eller? Ska gå in och kolla kommunens hemsida också.
 
ullberg
Du bygger ju dessutom nytt, en friggebod är betingad på att det finns ett bostadshus, så du måste bygga klart huset innan du får bygga boden.

Friggebodsreglerna är annars i korthet:
- en eller flera bodar med totalt max 15 m2 yta
- max höjd till nock 3m
- om närmre tomtgräns än 4,5 m behövs grannens tillstånd

En sak som jag inte är säker på är om konceptet friggebod bara existerar inom detaljplan, utanför detaljplan _kanske_ det inte är tillåtet med friggebod. Är det utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är det ändå ganska generöst, så där har friggeboden ingen "nytta". Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse tycks det inte vara lika roligt, men jag är som sagt inte helt på det klara med hur friggeboden

Man bör dock notera att det just nu är uppe förslag som kan ändra på dessa regler (till mer generöst), men där är såvitt jag vet inget klubbat ännu.

/U
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Du bygger ju dessutom nytt, en friggebod är betingad på att det finns ett bostadshus, så du måste bygga klart huset innan du får bygga boden.

Friggebodsreglerna är annars i korthet:
- en eller flera bodar med totalt max 15 m2 yta
- max höjd till nock 3m
- om närmre tomtgräns än 4,5 m behövs grannens tillstånd

En sak som jag inte är säker på är om konceptet friggebod bara existerar inom detaljplan, utanför detaljplan _kanske_ det inte är tillåtet med friggebod. Är det utanför detaljplan och utanför sammanhållen bebyggelse är det ändå ganska generöst, så där har friggeboden ingen "nytta". Utanför detaljplan men inom sammanhållen bebyggelse tycks det inte vara lika roligt, men jag är som sagt inte helt på det klara med hur friggeboden

Man bör dock notera att det just nu är uppe förslag som kan ändra på dessa regler (till mer generöst), men där är såvitt jag vet inget klubbat ännu.

/U
Jag tänkte vänta 1-2 år med boden. Tänkte bara kolla upp reglerna lite. Tomten ligger utanför detaljplanerat område, men bygglovshandläggaren hade svårt att ge mig bygglov för ett garage större än 65 kvm. Så han bad mig skicka in en komplettering på ett mindre garage när jag hade ansökt om ett på 75 kvm. Känns som att jag vill undvika att ansöka om saker om jag inte behöver.
 
Förhoppningsvis får en frigga vara på 20 kvm efter halvårsskiftet.
 
pelpet skrev:
Förhoppningsvis får en frigga vara på 20 kvm efter halvårsskiftet.
25m2 till och med. :)
 
Jag behövde inget bygglov för 135m2...
 
Om det är utanför detaljplanerat område och ej sammanhängande bebyggelse så är det beroende av hur stor huvudbyggnaden är. Strandskydd, fornlämning, biotop, etc, kan också påverka. Finns många trådar om det.
Men lite slarvigt så ska man minst hålla sig under 50% av ytan av huvudbyggnaden för att klara regelverket gällande bygglov och inga avloppshistorier/eldstäder/etc.
Sedan kan man även göra små byggnader varje år rent teoretiskt utan bygglov, så man kan bygga både 2-3-4 friggor under rätta förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.