Gick upp på vinden och ser att det runnit vatten på den vaxade masoniten. Rinnmärken och mögelringar…
ursprunget ser ut att vara takfläkten, så jag gräver mig upp på taket för att kika.
alla takpannorna ligger där de ska, men det är rejäl isbildning precis under metallplattan/skorstensgrejen som håller fläkten, och ner, kanske 1 dm tjock längst upp, som ser ut att tidigare ha legat under plattan men sen glidit neråt. Man ser svart färg i ett steck ungefär 5 cm nedanför plattan.

min teori är att isen har tvingat in sig under metallplattan och lett vattnet uppåt runt betongpannorna. Kan det stämma?

hämtar tösalt och löser det tillfälligt, men vad beror det på? Bott här i 6 år utan problem. Enda skillnaden är att vi tilläggsisolerat. Taket har ganska dålig lutning pga enplanshus och det ligger mer snö på taket än på något annat hus i området. De flesta är snöfria redan, även i norrläge, men hos oss är det 3 dm kvar och taket ligger öst/väst.
så teorin är att efter tilläggsisoleringen har vinden blivit för kall vilket gör att kondensen från takfläkten rinner ner, fryser och bildar en vall som leder smältvatten och kondens in under metallskorstenen??

vad gör jag nu?

nybörjare på sånt här ska tilläggas.

lär få plocka ner pannor och byta masoniten i sommar. Men det lär Väl fortsätta bilda is ändå? högre skorsten till fläkten? farsan föreslog att lägga en plåt hela vägen ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.