Har en gammal timmerloge på fastigheten som gissningsvis daterar drygt 100 år. I stora delar är timret fräscht men märkte nu i samband med ommålning att det är rötskadat lite här och var. Min fråga är då hur jag stoppar dessa rötskador från att sprida sig och ställa till problem, både på kort sikt men även på lång sikt.



En polare som hjälpte till tyckte vi bara skulle måla över det rötna men det känns inte bra. Tror inte att murket timmer skyddar det underliggande (som var polarens argument, förutom ren lättja), utan att det istället suger in fukt som sedan ligger kvar och gör så problemet sprider sig. Min angreppsvinkel är istället att tälja bort allt det murkna smuliga virket för att få fram friskt trä, och sedan slamma färg på det.

På sina ställen är dock stockarna murkna hela vägen igenom, som här:

Närbild av en rötskadad timmervägg med hål och smuligt virke som visar omfattningen av skadorna på en gammal timmerloge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker fortfarande att det är bättre att få bort det murkna än att låta det sitta kvar och måla över, även om resultatet är hål genom hela väggen.

På vissa av de murkna ställena finns även sådana här hål som tyder på att vi har gäster i väggen:
Rötskadat timmer i en gammal loge med hål efter träskadeinsekter och flagande färg, vilket kan tyda på allvarliga fuktskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör jag göra något ytterligare med anledning av detta?
 
Kompletterar med en liten video där jag går loss med kniven:




Ett första steg jag kommer ta är att fixa bättre takavvattning så det inte rinner längst väggarna
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
Det är viktigt att få bort förutsättningarna för att trät blir fuktigt, att vatten stannar kvar. Bra att du skall se över takavvattningen. Men hur är nivån mellan trä och mark? Hur ser marklutningen ut för vattnet att rinna ifrån logen? Man behöver väl också bedöma vad som nödvändigtvis måste bytas,det går ju oxkså ibland att halvsula. Bra att du vill göra det ordentligt och inte bara måla över! Kanske kan du rådfråga någon timmerman, Finns en del bygghantverkare/timmerman som kanske kan konsulteras?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Kwntet Kwntet skrev:
Tror inte att murket timmer skyddar det underliggande (som var polarens argument, förutom ren lättja), utan att det istället suger in fukt som sedan ligger kvar och gör så problemet sprider sig.
Exakt så. Så jag anser att du är rätt ute. Att peta bort åtminstone det värsta kan vara en viktig åtgärd för att se till att det håller sig torrt och fint och inte fortsätter murkna.
 
Att det murknar beror ju på fukt, så det gäller att försöka hitta källan. Viss väta på väggar vid regn är ju ok om det sen torkar upp. Där kan ju murket trä bli som en svamp/ficka för vattnet att samlas i så det kan ju vara mindre problem som oåtgärdade i 100år orsakat skadorna.

Kan ju vara gamla skador som orsakats av buskar/träd/bråte som lett in vatten men som redan tagits bort, eller skador i takavvatningen som årgärdats. Så det kan ju vara så att du inte hittat förklaringen. Men enklast är väl att kolla vid nästa regn.

Om det är stora skador skulle jag nog börja leta gamla stockar/balkar på blocket. Det är ju relativt vanligt att de säljs av styckvis från nån gammal lada. Matchar och håller bättre än modernt trä.
 
G g.kraft skrev:
Att det murknar beror ju på fukt, så det gäller att försöka hitta källan. Viss väta på väggar vid regn är ju ok om det sen torkar upp. Där kan ju murket trä bli som en svamp/ficka för vattnet att samlas i så det kan ju vara mindre problem som oåtgärdade i 100år orsakat skadorna.

Kan ju vara gamla skador som orsakats av buskar/träd/bråte som lett in vatten men som redan tagits bort, eller skador i takavvatningen som årgärdats. Så det kan ju vara så att du inte hittat förklaringen. Men enklast är väl att kolla vid nästa regn.

Om det är stora skador skulle jag nog börja leta gamla stockar/balkar på blocket. Det är ju relativt vanligt att de säljs av styckvis från nån gammal lada. Matchar och håller bättre än modernt trä.
Tack för bra tips!

Jag håller växtligheten runt logen rensad, de problemen jag här beskriver är högre upp på väggen. Det är ett par bottenstockar som är dåliga pga att hängrännor har lutat åt fel håll men där tänker jag ta in professionell hjälp med att byta stockarna.

Märker allt eftersom jag skalat bort dåligt trä att det mesta inte är rötet, det är skadeinsekter som luckrat upp timret på vissa ställen. Oklart hur länge sedan detta skett men har inte hittat några insekter så det kan handla om decennier. Så jag tänker att jag kommer fortsätta med att ta bort ytor som är tydligt rötskadade men avvakta med att ta bort djupare skador som orsakats av insekter, och bara hålla ett öga på det i fortsättningen så det inte är ett pågående angrepp någonstans.

Taket och avvattningen är betydligt mycket nyare än logen, så det är väl sannolikt att spridningen faktiskt upphört i och med detta och att problemområdena jag stött på är gamla.

En annan fråga, söderväggen är ganska kraftigt torkad. Hur skyddar man timret mot att torka ut ytterligare? Jag målar på med slamfärg nu, skyddar det okej mot uttorkning om man slammar på emellanåt?
 
Skala bort det som är mjukt och dåligt, har du skadedjur så kan du gå över med boracol i en handspruta. Det tar livet av många(inte alla) träborrande insekter. Sedan hade jag bara kört på träolja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.