Hej,
Har lagt en pem slang för sommarvatten till min kolonistuga. Allt har gått bra.. förut att koppla in vattnet från pemslangen till min blandare på diskbänken. Det läcker vatten mellan valette FKR 1130 och slangmuttern på slangarna till köksblandaren
Tror att muttern som sitter på kranens vattenslang är för grund. Har testat med lintätning och med tejpen. Men det läcker ändå. Någon som har förslag på hur jag ska göra? Tyvärr verkar inte slangarna på blandaren gå att skruva av.
 
  • Närbild av en persons hand som håller en vattenslanganslutning mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Den kopplingen ska täta mot ett rör som har en plan ända, dvs som är rakt avkapat.

Det ser ut som om du försöker få den att täta mot en gammal klämringskoppling. Dom har en vass kant och skär sönder tätningen, vilket syns i din andra bild.

Byt del jag ringat in till en koppling med plan ända och en ny packning så blir det bra.

Koppling med röd cirkel markerad, visar ett område som behöver bytas ut på grund av felaktig tätning mot en klämringskoppling, på ett träribbgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är amatör då undrar om det är den mäsdingsgörgade jag ska byta?
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Ok, då försöker vi igen.

Nerifrån och upp så ser det ut som att du har följande:
PEM-slang.
PRK-koppling.
Bussning
(delar av) Klämringskoppling Vatette FRK.
Anslutningsslang.

Det är bara det att Vatette FRK klämringskoppling inte ska användas mot en anslutningsslang. Du borde använda en D-nippel. Den har rätt typ av ända för att anslutningsslangen ska täta. Nu är tätningen i din slang redan trasig, vilket syns i din andra bild i form av en mässingsfärgad skåra i gummit.

Alltså, byt ut kämringskopplingen mot en D-nippel i rätt storlek och skaffa en ny pckning till slangen. Eller en ny slang.

En klämringskoppling utan sina muttrar och en D-nippel är förvillande lika från sidan, men tittar du framifrån så är det en tydlig skillnad i hur ändans yta ser ut.
 
Krilleman
M Maggbo skrev:
Någon som har förslag på hur jag ska göra?
Det räcker att köpa en planadater till din raka förkromade koppling VA 1130.
Planadaptern gör precis vad den heter, den gör en vass klämringsända plan.
https://www.hornbach.se/p/vatette-planadapter-15-mm/8845507/

Du ser tydligt att gummipackningen i blandarens lekande mutter har skurits sönder.
Denna måste bytas. Kanske någon av dessa kan tänkas passa hjälpligt:
https://www.hornbach.se/p/gummipackningar-13-styck/8181643/


Planadapter i metall med en svart gummipackning, används för att plana änden på en klämring vid kopplingar, modell VA 1130.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tusen tack för svaren… hade nästa gett upp! Nu tar jag nya tag imorgon och köper in de kopplingar ni föreslår.
Förstår nu att man inte riktigt kan lita på de jag frågat på Hornbach 😠
 
D
M Maggbo skrev:
Tusen tack för svaren… hade nästa gett upp! Nu tar jag nya tag imorgon och köper in de kopplingar ni föreslår.
Förstår nu att man inte riktigt kan lita på de jag frågat på Hornbach 😠
Att du fick svar, mot mig var som ärliga och förklarade "jag jobbar bara här, jag vet inget om VVS". Killen ser jag nästan varje besök på VVS-avdelningen.

Lycka till imorgon!
 
Har jag förstått rätt att jag icke ska använda valette! Och istället ta en d-nippel som ska kopplas till slangen?
 
Krilleman
M Maggbo skrev:
Har jag förstått rätt att jag icke ska använda valette! Och istället ta en d-nippel som ska kopplas till slangen?
Antingen byter du bort din Vatette-koppling 1130 till en rak sexkantsnippel (Benämns även D-nippel eller dubbelnippel) 15.

Eller monterar ovan länkade planadapter i din 1130.
Planadaptern är enklast.

Men packningen i anslutningsslangen måste bytas.
 
Nu hoppas jag klara detta. Vilket bra forum detta är för en amatör. Imorgon kan jag kanske diska vid mitt lilla Utekök!!!
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.