Hur stoppar man kondens på kallvattenrör av koppar? Duger rörisolering av polyetenskumplast eller är cellgummiisolering Armaflex eller liknande bättre? Fel isolering kan tydligen orsaka att isoleringen samlar vatten i stället för att förhindra fukt.
 
Redigerat:
Det är ju inte själva kopparröret som ska skyddas från skada på grund av fukt. I stället är det utrymmet som inte mår bra av all fukt som kondensvattnet orsakar. Vilken isolering stoppar kondensen?
 
Krilleman
Vanliga kallvattenrör isoleras vanligtvis med 20mm rörskål av typen Isover (finns flera likvärdiga märken) med klisterremsa. Täta skarvarna med alutejp så det blir lufttätt!

Ska du inte plasta (plastplåt) isoleringen så bör du naja ovanpå med spoltråd.

climpipe_section_alu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
krilleman_215
När jag söker på Isover isolering ser jag att de lyfter fram frågor om energiförluster och att spara energi. I mitt fall med kallvattenrör uppstår ju inte något värmebortfall. Som jag skriver gäller det endast för mig att stoppa kondensen och att isoleringen inte ska samla en mängd vatten. Då duger det väl inte med polyetenskumplast. Däremot är kanske Isover bra i mitt fall?
När du skriver "vanliga kallvattenrör", menar du då kopparrör?
 
Gärna fler synpunkter på isolering som inte samlar vatten.
 
Med isolering får du ingen större tempskillnad på utsidan av kopparröret och med det ingen kondens. Isoleringen gör sedan att du får en successiv övergång till rumstemp, dvs ingen punkt där det kalla vattnet möter rumstempererad luft.
Så med isolering och tejpat (lufttät) blir det inget fukt/vatten.
 
Det viktigaste är att det är lufttät, även vid ändar/skarvar.
 
  • Gilla
Mathiasffs och 1 till
  • Laddar…
Måste man naja eller ha plastplåt? Är syftet att pressa isoleringen mot kopparn så det inte blir luftspalt mellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.