Hej, är ny på forumet och har läst en massa inlägg om hydropresser och hydroforer men hittar inget entydigt svar på mitt problem.

Fick ett problem under natten med min nyborrade brunn. Hela anläggningen installerades och startades upp av firman som borrade, för ca 2 veckor sedan. Allt har fungerat bra med ett pumptillslag vid 2bar och pumpen slog av vid 4bar. Men under natten lossade en PEM-slangskoppling och en stor mängd vatten matades ut under en längre tid. Hydropressen är nu tom och pumpen bygger inte upp något tryck. Kanske kördes brunnen torr (vet ej om Grundfos-pumpen har torrkörningsskydd??)

Hur startar man upp det hela i rätt ordning för att komma tillbaka till 2 - 4 bar funktionen?
 
Du måste fylla ledningen med vatten så att pumpen får sug.
 
Om du har en dränkpump (sitter nere i borrhålet) ska du inte behöva göra någonting såvida inte borrhålet vart tömt på vatten. I så fall får du vänta tills det fyllts upp tillräckligt. Sedan ska det bara vara att starta pumpen och köra på.
 
Det är en dränkpump. Så jag får prova att starta igen. Fick inte "igång" det igår. Test igen till helgen då det är landstället.
 
Tror att din pump klarat sig. Har själv råkat ut för ett liknande missöde.
När vattenytan sjunker i borrhålet ökar också höjden som pumpen får jobba mot. 10 m motsvarar ca 1 bar. Djupet som pumpen sitter på har ingen betydelse utan det är höjden från vattenytan i borrhålet som man räknar lyfthöjden ifrån. Är nivån låg kan det vara därför som pumpen inte orkar bygga upp tryck. Speciellt om det är dålig tillrinning i borrhålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.