Hej!
Hoppas på matnyttiga tips och trix gällande val av handöverfräs.

Syftet med stundande inköp är att kunna tillverka sinkade lådstycken i furuplywood (15mm) där sinkningens bredd också är 15mm hög/bred.

Har förstått att mycket givetvis beror på val av notfräs, men inför stundande maskinköp önskas svar på vilken motorstyrka som krävs för ovan nämnd aktivitet.

Har tänkt montera fräsen i ett egettillverkat bord.
Klarar man sig med biltemas fräs (1200w) rent motormässigt, trots att den i övrigt saknar smidig höjdjustering vid bordsmontering?
 
K
Ja 1200W är inga problem, du behöver definitivt inte ha starkare just för det du beskriver att du ska göra. Furu är ju ett väldigt mjukt träslag dessutom.
 
Tack kniv!
Jag går även i tankar att framöver köpa en kantfräs på 8-900w för andra arbeten då jag gillar smidigheten. Skulle en sådan klara av sinkningen jag beskriver? Givetvis även denna isåfall monterad i ett bord.
 
Använder en Makita rt0700c till exakt detta. Den är på ca 700W. Vet inte om jag har gjort så grova som 15mm, men 12mm klarar den utan problem, och borde inte vara något problem med 15mm
 
  • Gilla
123lukas
  • Laddar…
K
1 123lukas skrev:
Tack kniv!
Jag går även i tankar att framöver köpa en kantfräs på 8-900w för andra arbeten då jag gillar smidigheten. Skulle en sådan klara av sinkningen jag beskriver? Givetvis även denna isåfall monterad i ett bord.
Ja
 
  • Gilla
123lukas
  • Laddar…
  • Gilla
123lukas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.