Hej jag har en vedpanna elcombi gammal, men när jag eldar så är elförbrukningen lika mycket, hur stänger jag av elen nät jag eldar? Det finns två vita knappar är det de man ska stänga av ?
 
  • En gammal vedpanna Elcombi i ett pannrum med synliga rör och kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns inte på bild . för långt ifrån, brukar finnas en termostat/brytare för patronen, vad står det för beteckning på pannan en skylt eller text

Edit såg nu att det sitter en låda lite längre ner till höger, ett vred som är termostat och ställes på noll så ska inte elen gå in.
 
Hej, Tack för svar.

Det är en ctc 171 elcombi, ska man bara vrida på boxen längre ner när man eldar så ska det inte dra någon el? För det varierar med elförbrukningen fast den står på 40 just nu?

Det finns en vit knapp längre upp. Om man stänger av den när man eldar och sätta på den när man eldar går det o göra så?

Mvh
 
Normalt så ställer man termostaten för patronen på kanske 55 C , om då eldar så blir pannan min 70 C, håller man inte efter eldningen, tex åker bort så kallnar panna och när den understiger ca 55 C startar patronen, allt för att inte det ska bli kallt i huset. Ett foto på det du säger, hela framsidan av lådan till höger.
 
Har inte så bra bilder på den. Men det är en Elbox på högra sidan som man vrider tempature tror jag.

Om jag eldar så går inte förbrukningen ner.
Den kan gå upp beror på vädret ute tror jag.

Men om jag stänger av elpatron tror du att den inte kommer dra någon ström då?
 
  • Otydlig bild av en grön elbox med reglage och rör, troligen en temperaturstyrningsenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med termostaten på noll ska den inte dra ström, inte säker om det är en 3 eller 2 stegstermostat, vrider från noll om mot max ska det klicka i den 2 eller 3 ggr, gör det inte det så kan termostaten vara felaktig och ligga till hela tiden. Det är en CTC låda som är tillbyggd senare, står det någon typ på den. Du kan enkelt kolla om den drar ström vid inställning noll, bara ta ur propparna för patronen som sitter i EL-centralen, den har egen matning från den. Det ska normalt vara en strömbrytare på väggen, stänga av den är detsamma som att dra ur propparna. Då kan inte patronen vara aktiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.