Vill stänga av värmen till elementen på sommaren. Vrider jag bara radiatorerna till noll och så är det klart eller går det att sätta växlaren på typ standby så cirkulationspumpen startar varannan dag ?
 
addex skrev:
Vill stänga av värmen till elementen på sommaren. Vrider jag bara radiatorerna till noll och så är det klart eller går det att sätta växlaren på typ standby så cirkulationspumpen startar varannan dag ?
Det brukar finna ett läge på manöverpanelen där radiatorvärmen är avslagen men med en frostvaktsfunktion så att systemet inte kan frysa sönder. Varför ska du ha pumpen att gå varannan dag? Det är fullt tillräckligt om du motionerar den manuellt några gånger under sommaren, säg en gång i månaden.
 
addex skrev:
Vill stänga av värmen till elementen på sommaren. Vrider jag bara radiatorerna till noll och så är det klart eller går det att sätta växlaren på typ standby så cirkulationspumpen startar varannan dag ?
En någotsånär modern anläggning sköter sig själv. Den drar av värmen när det blir varmt ute och stänger av samt motionerar pumpen. Har du kollat i manualerna? :)
 
Ställ styrningen i konstant "nattläge" och med en temp på låt säga 15 grader. Då startar fjärrvärmen normalt aldrig. I en modern anläggning så kommer cirkpumpen att motioneras automatiskt. Annars kan det vara idé att manuellt starta anläggningen någon gång under sommarsäsongen.
 
Varför vill du stänga av fjärrvärmen?
 
Ställ cirkulationspumpen i läget mellan exvis 1 och 2, då stannar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.