Hej,

Ska försöka mig på att byta diskmaskin och vill stänga av vattnet under diskbänken. Där sitter det en blå ventil, som jag till 99% har identifierat som en Beulco BA Mini 1600 kulventil.

Den ser ut precis som den bifogade bilden (och även om det inte är exakt rätt ventil, tänker jag mig att principen borde vara densamma).

Vredet sitter som berget och jag inte vet hur hårt jag vågar vrida eftersom det är av plast. Det sitter även en skruv.

Ska man skruva loss skruven innan man vrider, eller vågar jag gå lös på själva vredet med en polygrip utan att först röra skruven?


Jag har även hittat den här länken, men informationen där hjälper mig dessvärre inte att lösa mitt problem. https://www.rskdatabasen.se/kategor...t/oklassade-produkter/ba-mini-1600-8542504-29

Tacksam för all hjälp!
 
  • Kulventil med blå spak och krom, används för att reglera flöde i rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den ventilen är nog inte rörd på många år och då har kalk och annat skit satt sig på kulan i den. Det blir då tvärnit att vrida på den. Du ska nog inte ta fram verktyg och försöka vrida på den. Köp en ny ballofix 15 med klämringskoppling, den passar direkt på. Bor du i lägenhet så blir att stänga av i källaren eller hus stänga inkommande vatten och öppna kranarna för att bort trycket.
 
  • Gilla
EnSkåning
  • Laddar…
Skruva loss plastvredet så kan du vrida direkt på spindeln med rätt verktyg. Vrid fram och tillbaks ett tag så brukar den släppa till slut.
 
  • Gilla
EnSkåning
  • Laddar…
om man tar av vredet så brukar det gå att använda spårskruvmejsel eller insexnyckel
prova först med insexnyckel
 
  • Gilla
EnSkåning
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.