Hittade under ett brunnslock mitt på uppfarten en gammal brunn. Förmodligen borrad eller rörspetsbrunn. Vattenlåset till den rostade loss och då började ständigt läckage. Har försökt intressera VVS och markföretag för åtgärder, men ingen är intresserad. Vattenlåset har hållt tätt så det är förmodligen inget jättestarkt tryck underifrån. Har fått tips att fylla med cement. Men då får jag svaret att det går inte när det är vattenfyllt. Har fått tips att försöka med Seal 80 produkt. Men den fungerar bäst på vertikala väggar. Vet inte om den klarar en horisontell med ständig påfyllning underifrån.
Hålet i brunnen är ca 10 cm och grumsigt i botten så jag vet inte hur djup den är, men åtminstone mer än 1 meter.
Någon som har tips? Risken är att man förvärrar eländet och då måste hela tomten förmodligen grävas upp.
Bifogar bild på vattenlåset och på läckan på garageuppfarten.

Undrar Sven Abbe
 
  • Ett rostigt gammalt vattenlås ovanpå ett vitt brunnslock med lite läckande vatten, placerat i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläckage runt ett gammalt brunnslock på en asfalterad uppfart med synligt rost och grums.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Läckage från gammal brunn på uppfart med rostfärgat vatten nära garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.