Hej alla!

Renoverar nu köket och har kommit till det momentet där jag ska ta bort den rostfria bänkskivan. Den sitter fast i blandaren och således måste den bort. Jag ser inte att jag har några ballofixer/kulventil innan blandaren i själva köket. Dock kommer vattnet till köket från badrumsrören.

Badrummet är stamrenoverad för några år sedan. Jag pratade med fastighetsskötaren som var rätt så säker att det borde finnas avstängningsventiler i badrummet då rören avgrenar sig härifrån in till köket. Jag ser att det finns en ballofix(ser ut som en svart kran) för varmvattnet strax innan blandaren till badrummet. Dock finns ingen för kallvattnet. När jag stänger av denna så kommer endast kallvatten ut i badrummet, dock rinner det varmvatten fortfarande i köket. Rören som avgrenar sig från badrum till kök sker precis innan denna ventil (så det förklarar nog).
I övrigt kan jag ej hitta några avstängningsventiler. Kan de se annorlunda ut?

Innan rören grenar sig till från badrum till kök sitter de ihop med rejäla "muttrar" som ser ut att ha en typ av "skruv" på sig som ser ut att kunna vridas med rak skruvmejsel. Kan dessa vara avstängare?? Svårt att förklara.


Det är lördag idag. Fastighetsskötaren är ledig så kan inte ringa honom. Finns det något SÄKERT sätt för mig att testa mig fram!. Känner mig inte säker på vare sig eljobb eller vattenjobb. REsten har jag koll på. Vill liksom inte ta några risker....

Tack för hjälp.

EDIT!!
Jag pratade om de stora "muttrarna" förut. De är typ 4 cm långa, kromade, sitter ihop med rejäla muttrar och på långsidan finns det en liten "skruv" som man kan vrida på. På själva "muttern" står det ballofix CR. Det borde väl vara dessa? Rören som avgrenar sig till köket gör det EFTER denna mutter.

EDIT2!
Badrum renoverades 2008
 
Risken är ju då att avstägningen är nere i källaren elelr liknande och att det då "drabbar" alla som är inkopplade på samma stam. Konstigt är det dock att det det inte sitter ballofixer eller liknande på både kall och varm till både kök och bad. När renoverades det?
 
Vi diskuterade detta med att vattnet kanske ska stängas av från källaren (som drabbar flera lägenheter). Men han var rätt så säker på att det fanns ballofixer för varje badrum/kök. Anledningen till att jag vill hitta dessa i lägenheten (om de nu finns) är att jag verkligen vill slippa sätta upp lappar och förvarna grannar om avstängning, få hit en rörmokare som först ska frysa/installera ballofix, ta bort gammal blandare, sedan komma tillbaka och installera ny blandare, och så måste jag ringa fastigheteskötare så att han kommer och stänger av i källaren..... etc. det blir för många moment som ska klaffa ihop. Dessutom jobbar jag på vardagarna i en annan stad. Han är dessutom helt omöjlig att få tag på, dvs han svarar i sin telefon när han känner för det.
 
sam820921 skrev:
Men han var rätt så säker på att det fanns ballofixer för varje badrum/kök. Anledningen till att jag vill hitta dessa i lägenheten (om de nu finns).
Ja finns de så borde de vara lätta att hitta. Du råkar inte ha en inspektionslucka till en eventuell slits, kanske dold bakom bråte i en klädkammare eller liknande. Gissar bara...
 
Det löste sig. Jag hade en kille som kom och köpte alla vitvaror idag. Det visade sig att han kunde detta med vatten. .
Det stämde att de stora "muttrarna" var ballofixer. De stängde av vattnet både till badrummet och köket.
Dock fanns det lite mindre ballofixer (som såg ut som de stora "muttrarna") precis innan där man kopplar in vattenblandaren i köket. Så det var bara skruva och stäng av, så var det klart. Sen ska någon komma och koppla in den nya feta blandaren. Men det är en huvudvärk som kommer i framtiden.

Så här såg de ut

http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=13724&stc=1&d=1197062660
 
här kommer en bild på det hela. Bra för nästa person att veta som stöter på liknande problem.

ballofix.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fixfia
  • Laddar…
sam820921 skrev:
här kommer en bild på det hela. Bra för nästa person att veta som stöter på liknande problem.

[bild]
Precis denna input jag sökte. Tack! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.