Har en ventil som sitter fast och jag måste byta den i termostaten. Hur gör jag enklast ? Stämmer det att jag tar bort locket på 1:an i bilden nedan och skruvar med insexnyckel för att stoppa flödet av vatten till radiatorn och sedan luftar jag radiatorn till det slutar rinna vatten ? Sist så monterar jag bort kopplingen där termostaten sitter som finns på nedersta bilden ? Har hört att jag med detta förfaringssätt inte behöver stänga av frånluftsvärmepumpen.

Radiatorkoppling med märkning 1, 2 och 3 på olika delar som beskrivits i frågeinlägget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


thumbnail
 
  • Ventil med markerad punkt 1 för bytte av termostat, kopplingar och rör syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1 och 2 är förvånansvärt lika. :)
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Sorry! Här är bild 2
 
  • Väggmonterad vattenledning med markerade detaljer och anslutningar med blå pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Eftersom ingen annan svarat så är min mening att skruven vid 1:an endast stryper av returledningen, dvs flödet av vatten ut ur radiatorn. Det finns inget sätt att strypa tillflödet före termostatventilen om det inte skulle råka sitta en avstängningsventil på tilledningen någonstans. Alternativen är att tappa ner systemet till en nivå under radiatorventilen eller att frysa framledningen.
 
Magrand Magrand skrev:
.
[länk]
Stort tack! Guld värt.
 
Om jag inte minns fel så monterade jag tillfälligt bort en av mina radiatorer genom att bara skruva åt 1:an och sen tömma elementet...
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Hur tömmer man elementet ? Det kan ju inte vara den översta till vänster man luftar med antar jag utan den nere till vänster ?
 
Staffans2000
Du rycker loss det snabbt, samtidigt sätter du valfritt finger i det övre hålet samt låter vattnet rinna ut i den för ändamålet ditställda spannen.
Ju snabbare ryck, desto mindre spill!
 
  • Gilla
osiris
  • Laddar…
Insexskruven stänger både framledare och retur. Man behöver bara dränera till strax under det ställe du behöver öppna. En våtdammdurare gör livet lättare vid såna här jobb.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Insexskruven stänger både framledare och retur. Man behöver bara dränera till strax under det ställe du behöver öppna. En våtdammdurare gör livet lättare vid såna här jobb.
Då mindes jag rätt. Vågade inte svara så tvärsäkert :)
 
Tack för alla svar. Ni har hjälpt mig med min fråga. Forumet är guld värt.
 
S Saintus skrev:
Tack för alla svar. Ni har hjälpt mig med min fråga. Forumet är guld värt.
Hej,
funkade det med att bara skruva in skruven (insex) på bild nummer 1 för stänga av vattnet till och från elementet? har planer på att byta elementet här hemma så skulle vara super om det funkar "så lätt"
 
S Stenhuset36 skrev:
Hej,
funkade det med att bara skruva in skruven (insex) på bild nummer 1 för stänga av vattnet till och från elementet? har planer på att byta elementet här hemma så skulle vara super om det funkar "så lätt"
Hej! Ja det var det som löste mitt problem.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.