Hej alla!
Vi har precis flyttat in i ett nytt hus, vi har ingen tidigare erfarenhet av vattenburen golvvärme så jag tänkte fråga er. Upptäckte idag när det kom snö att värmen i plattan (som är förberedd till uterummet) verkar vara på, jag har ingen aning om hur man stänger av en slinga. Några tips?
Snötäckt uteplats med snöfritt område indikerande aktiv golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I golvvärmefördelaren (som sitter nånstans) kan man stänga av en slinga, men då uppstår ju en frysrisk, om inte systemet är glykolfyllt vilket jag tvivlar på.
Det är inte elektrisk golvvärme i uterummet?
 
Ganska säker på vattenburet. Men då ringer jag VVS-killen och hopps på att han har svar på hur jag ska göra!
 
Ta ett kort på fördelaren annars så kanske vi kan hjälpa till här.
 
Fick äntligen tag på VVS-killen, finns någon slags etanolbalndning i men han rekommenderade mig att lägga isolering över plattan för säkerhets skull om jag stänger av. Men nu är iaf slingan nedställd från max.
 
Koppla loss slingan och blås den rent om du inte tänkt använda den. Då finns det ingen frysrisk. Isolering kommer inte hjälpa om du inte tillför värme på något sätt.

Såvida det inte är en helt egen slinga med värmeväxlare och brine/glykol i uteslingan.
 
Tanken är ju att vi ska bygga ett uterum, men antagligen kommer det att dröja ett par år. Är det avancerat att tömma slingan?
 
Nä, stäng ventilerna och montera pluggar på fördelarna för säkehetsskull.
Slingan tömms i en hink mha tryckluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.