Hej forumet!

I vårt lilla IKEA-kök i fjälls så satte vi in en induktionshäll med två plattor. Modellen är en IKEA Möjlig.

När vi tog den i bruk så visade det sig att den piper varje gång man trycker på någon knapp, och just det högfrekventa ljudet skrämmer vår hund så hon blir jätteängslig i flera timmar. Osmidigt...

I manualen hittade vi hur man stänger av ljudet för åtminstone stegandet på effekten men av/på-ljudet får vi inte bort. Just nu får vi släppa ut hunden varje gång man stänger av eller startar spisen men det är ju rätt omständigt. Att torka av spisen görs med största försiktighet.

Förstår att ljudet är någon sorts säkerhetsdetalj som säkert är ett EU-påhitt, men är det någon som har någon lösning på hur vi får bort det? IKEAs kundtjänst har ingen lösning.

Köksvågen hemma piper tydligen också med ett "hjälp-vi-kommer-dö"-ljud, men den är iaf både billigare och lättare att byta ut.
 
  • IKEA Möjlig induktionshäll med tydliga touchkontroller och två plattor i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Blir nog svårt att få bort det , det enda jag kan tänka mig är att plocka isär hällen
och sätta en tape över hålet på skrikhalsen , blir mindre ljud då , som är elektronisk och liten
Är lite jobb och kanske inte är för dom som inte vet riktigt
 
Finns nog ingen inställning som stänger av ljudet, att öppna upp hällen och koppla ur den lilla "högtalaren" som genrerar pipet är nog enda lösningen.
 
spånhyvel kim_sv skrev:
Hej forumet!

I vårt lilla IKEA-kök i fjälls så satte vi in en induktionshäll med två plattor. Modellen är en IKEA Möjlig.

När vi tog den i bruk så visade det sig att den piper varje gång man trycker på någon knapp, och just det högfrekventa ljudet skrämmer vår hund så hon blir jätteängslig i flera timmar. Osmidigt...

I manualen hittade vi hur man stänger av ljudet för åtminstone stegandet på effekten men av/på-ljudet får vi inte bort. Just nu får vi släppa ut hunden varje gång man stänger av eller startar spisen men det är ju rätt omständigt. Att torka av spisen görs med största försiktighet.

Förstår att ljudet är någon sorts säkerhetsdetalj som säkert är ett EU-påhitt, men är det någon som har någon lösning på hur vi får bort det? IKEAs kundtjänst har ingen lösning.

Köksvågen hemma piper tydligen också med ett "hjälp-vi-kommer-dö"-ljud, men den är iaf både billigare och lättare att byta ut.
Hur lyckas ni stänga av det övriga ljudet`?
 
T tervmatte skrev:
Hur lyckas ni stänga av det övriga ljudet`?
Kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde men kommer ihåg att vi följde anvisning i manualen. Nu har jag varken manual eller spis här hemma så kan tyvärr inte kolla heller. Får fortfarande ta ut jycken när vi ska laga mat där...
 
Smältlim i piparen har jag gjort, högtalare har jag tejpat, med rätt elektronik som jag byggt fick jag en högtalare att blinka istället.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Smältlim i piparen har jag gjort, högtalare har jag tejpat, med rätt elektronik som jag byggt fick jag en högtalare att blinka istället.
Säkert en bra idé, känn sådär att plocka isär hällen bara. Men är ett alternativ helt klart!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.